تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهدیدگاه ها
  • کد خبر : 24372
  • تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
  • پ

    رسانه ملی، نه فرقه ای

    سید محمد بهشتی

    هرگونه اظهارنظر درباره صدا و سيما طبيعتا بايد معطوف به ارتقاي سطح كيفی كار اين رسانه شود؛ براي چنين كاری، پيش از هر چيز بايد با اميدواری به چشم انداز آينده اين سازمان نگاه كرد؛ راستش بايد تصريح كنم كه با توجه به وضعيتی كه در ادامه تلويحا اشاراتی به آن خواهم كرد، من اميد زيادی به تحقق اين امر ندارم. قاعدتا خواننده اين مطلب از من خواهد پرسيد كه چرا اميد ندارم؟ آن وقت پاسخ من اين خواهد بود كه تلويزيون سال های زيادی است كه به صورت محفلی – فرقه ای اداره می شود.

    خصوصیت عمومی فرقه ها اين است كه اقليتند. بنابراين ما در اينجا ناظر بر كار رسانه‌اي هستيم كه از يك طرف صفت «ملی» را يدك می كشد و از سوی ديگر سليقه های اقليتی بر آن حاكم است. در چنين وضعيتی، صرف‌نظر از اينكه ما نمی توانيم عنوان «رسانه ملی» را به چنين رسانه ای بدهيم، جای خالی يك رسانه ای در قواره اين عنوان هم در كشور خالي است. از عواقب طبيعی چنين وضعيتی، اين است كه مردم به رسانه های ديگر مراجعه كنند. يعنی ريزش مخاطبان چنين رسانه‌اي اصلا يك امر غيرعادي نيست. متاسفانه چنين رسانه‌اي آب به آسياب رسانه هایی [در خارج از كشور] می ريزد كه می دانيم در راه رضای خدا درباره ايران برنامه نمی سازند. يعنی قدر مسلم منافع ملی ايران مدنظرشان نيست.

    بنابراين در تقابل صدا و سيما با آن رسانه ها بايد گفت كه هيچ كدام‌شان موضوع منافع ملی را محور قرار نمی دهند. فرقه‌‌ای كه به نظر من صدا و سيما را اداره مي‌كند، در ابتدا، حدود دو دهه پيش فكر مي‌كرد با بقيه فرق دارد. بعد به تدريج اين خود متفاوت پنداری و اينكه تصور می كردند با بقيه فرق دارند، سبب شد در مقابل بقيه قرار بگيرند. يعنی اگر روزگاری بود كه می خواستند برای اكثريت، يعنی برای ملت، برنامه بسازند…

    از يك‌ جايی به بعد انگار هم سازندگان و هم مخاطبان از يك فرقه بودند. در آن روزگار مهم بود كه مخاطب استقبال كند يا نه؛ اما از يك جایی به بعد ديگر نه. جوری كه گويا خودشان براي خودشان برنامه می سازند. نتيجه اينكه شمول مخاطبان صدا و سيما روز به روز كمتر شده است. يعنی هر چه حلقه اين فرقه تنگ‌تر، فاصله‌اش با جامعه هم بيشتر شد.

    به نظرم اين موضوع اساسی بايد حل شود. ترسيم هر هدفی بدون در نظر گرفتن اين مشكل بی فايده است. برای قرار دادن صدا و سيما در مسيری كه به اهداف يك رسانه ملی می رسد، پيش از هر چيز اين نگاه فرقه ای بايد به نگاه ملی تبديل شود.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : اعتماد

    مطالب مرتبط

    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر