تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 4799
  • تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
  • پ

    واکنش نظام پزشکی به ماجرای خودکشی چند دانشجو / صندلی های خالی و افزایش مهاجرت دانشجویان پزشکی

    معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: انصراف و مهاجرت و خالی ماندن ظرفیت های دستیاری در کشور در حکم خودکشی جمعی حرفه مقدس پزشکی است و آسیب های جدی آن متوجه امر خطیر درمان ملت عزیز ایران خواهد شد.

    به گزارش عصر گیلان، «علیرضا سلیمی» معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با ایلنا، در واکنش به خودکشی تعدادی از دستیاران رشته های تخصصی پزشکی به شرایط سخت زندگی رزیدنت ها به خصوص در شرایط همه گیری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: این گروه جزو اقشار بسیار مظلوم و زحمتکش جامعه پزشکی هستند و دوره رزیدنتی جزو سخت ترین دوره های زندگی یک پزشک در ایران محسوب می‌شود، چرا که این گروه با مشکلات مختلفی از جمله آموزشی، اقتصادی و معیشتی هم زمان دست به گریبان هستند.

    وی ادامه داد: به همین دلایل بود که از ابتدای آغاز به کار این دوره از کار سازمان نظام پزشکی، تشکیل دفتر دستیاری که یک مطالبه‌ی بسیار قدیمی در کشور بود، پیگیری شد و برای اولین بار این دفتر در سازمان نظام پزشکی برای بررسی و حل و فصل این مشکلات و رایزنی با متولیان امر تاسیس شد.

    سلیمی افزود: ما تلاش کردیم که خود دستیاران رشته های پزشکی این دفتر را تشکیل دهند تا اولویت‌ها و مشکلاتشان را بررسی کنند و بستری مهیا شد تا صدای آنها و مطالبات برحق‌شان به گوش مسئولان درکشور برسد.

    وی گفت: یک بررسی اجمالی و ساده نشان می‌دهد که فشار بسیار زیادی بر روی دستیاران پزشکی وجود دارد، هرچند که این روزها فشار و استرس حتی روی پزشکان با بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی نیز بی‌امان است، اما در نظر بگیرید جوانی که در یک دوره‌ی سخت و فشرده‌ی آموزشی و درمانی با درآمد بسیار کم و ناچیز که کم‌تر از ۴ میلیون تومان در ماه است و معمولا در این سن دستیاران برخی تشکیل خانواده دادند و مسولیت همسر وفرزند بر عهده‌ی آنها است، حال تمام این مشکالات یک طرف کار نفس گیر توام با کشیک‌ها و شب بیداری‌های متوالی و آموزش در شرایط همه گیری کویید۱۹ واقعا طاقت فرسا است و برای بسیاری از این عزیزان که در زمره نخبگان علمی و استعداد‌های درخشان هستند رمقی باقی نگذاشته و سبب بروز مشکلات متعدد جسمی و روحی و روانی برای بسیاری شده است.

    سلیمی افزود: این عزیزان قطعا همین امروز به یک توجه مضاعف وعاجل نیاز دارند و هیچ مدیریتی این گونه نخبگان خود را رها نمی‌کند و بهیود وضعیت معیشتی و رفاهی و بهینه سازی شرایط کاری این گروه ، مطابق با استانداردهای تعریف شده بایستی در زمره الویت‌های نخست متولیان امر در هر گروه اجرایی و دانشگاهی و نهادهای قانون گذاری باشد.

    وی ادامه داد: ریاست کل سازمان نظام پزشکی شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای را با محوریت دفتر دستیاری و باحضور اساتید و صاحب‌نظران به منظور تحلیل مشکلات دستیاران و یافتن راهکارهای مناسب جهت حل این مشکلات و ارایه به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسولین ذی ربط دراسرع وقت را صادر کردند.

    سلیمی افزود: تعداد زیاد صندلی‌های خالی در برخی رشته‌های تخصصی و کلیدی مثل تخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و طب اورژانس و داخلی، افزایش انصراف و افزایش مهاجرت زنگ خطرهایی است که باید همین امروز جدی گرفته شود و در غیر این صورت آینده‌ی بسیار نا مطلوبی در مسیر درمان کشور است.

    سلیمی در انتها خاطرنشان کرد: نظر شخصی من به عنوان یک استاد دانشگاه این هست که دستیاران رشته پزشکی برگزیده‌ ترین جوانان نخبه توانا با انگیزه‌ای هستند که به واسطه‌ ایمان و توان بالا بعید است صرفا به دلیل مشکلات مذکور خودکشی کنند، اما انصراف و مهاجرت و خالی ماندن ظرفیت‌های دستیاری در کشور در حکم خودکشی جمعی حرفه مقدس پزشکی است و آسیب‌های جدی آن متوجه امر خطیر درمان ملت عزیز ایران خواهد شد.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر