تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهفرهنگ و هنر
  • کد خبر : 61788
  • تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
  • پ
    در نشست با اصحاب رسانه فومن مطرح شد:

    مهمترین کارکرد یک رسانه مطالبه گری است/ تلاش فعالین عرصه رسانه در شهرستان فومن ستودنی است

    نشست مدیران رسانه های دارای مجوز شهرستان فومن با حضور فرماندار شهرستان و معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل ارشاد گیلان در فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار عصر گیلان، نشست مدیران رسانه های دارای مجوز شهرستان فومن با حضور فرماندار فومن، معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، کارشناس امور رسانه و تبلیغات و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد.

     

    فکور: مهمترین کارکرد یک رسانه مطالبه گری است

    موسی فکور در نشست با اصحاب رسانه شهرستان فومن، با بیان اینکه اصحاب رسانه باید در خصوص جهاد تبیین به ما و مجموع دولت کمک کنند، اظهار کرد: دشمن مسلح به سواد رسانه ای است، لذا مدیران دستگاه های اجرایی باید به خبر، تحلیل خبر و کارکرد رسانه توجه ویژه ای داشته باشند.

    فرماندار فومن با تاکید بر اینکه مهمترین کارکرد یک رسانه مطالبه گری است، گفت: در جهان امروز و پیچیدگی های موجود در حوزه رسانه، داشتن سواد رسانه ای برای مسئولین و مردم الزامی است.

    وی با بیان اینکه بزرگترین خواست مردم فومن تداخل اراضی ملی و مستثنیات در این شهرستان است، اظهار کرد: نقش رسانه در اطلاع رسانی عملکرد دولت بسیار مهم است، لذا انتظار داریم خبرنگاران در کنار مسئولین پای کار باشند.

    فکور از روابط عمومی های دستگاه های اجرایی شهرستان فومن گلایه کرد و افزود: عملکرد فعالین این عرصه جای نقد دارد و پیگیر این مساله هستیم تا بتوانیم کاستی ها را رفع کنیم.

    فرماندار فومن با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری که بار اصلی جهاد تبیین بر دوش رسانه ها است، تصریح کرد: رسانه های غرب در یک ساله گذشته 20 هزار شبهه بر علیه انقلاب اسلامی در جامعه منتشر کرده اند.

    وی با بیان اینکه رسانه های داخلی باید در مقابل رسانه های معاند نقش خود را به درستی ایفا کنند، افزود: در اغتشاشات و ناآرامی های اخیر دشمنان با حرکت بر روی احساسات و استفاده از غفلت و ناآگاهی، جوانان و نوجوانان ما را به صحنه کشاندند.

    موسی فکور با بیان اینکه به زودی نشستی با حضور مسئولان قضایی شهرستان برای رفع مشکلات رسانه ها برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در تلاش هستیم ارتباط و مطالبه گری خبرنگاران با مجموعه دادستانی و ریاست دادگستری شهرستان فومن بیشتر شود.

    وی از اقدامات خوب دولت در شهرستان خبر داد و افزود: در جلسات از مدیران خواستیم با همراهی رسانه ها خدمات دولت را به مردم انتقال دهند.

    فرماندار فومن دوره های آموزشی خبرنگاری برای فعالین در این عرصه را ضروری دانست و گفت: باید نگاه های جناحی را کنار گذاشته و منافع شهرستان را ببینند تا مسیر رشد و پیشرفت فومن امکان پذیر باشد.

    فکور همچنین از برگزاری مراسم شایسته ای برای سالروز رحلت آیت الله بهجت خبر داد و گفت: این مراسم باید پر بازتاب و در شأن ایشان باشد.

    فلاحی: ظرفیت و تلاش فعالین عرصه رسانه در شهرستان فومن ستودنی است

    کاظم فلاحی نیز در نشست با اصحاب رسانه شهرستان فومن با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود در عرصه رسانه، در تلاش هستیم تا جامعیت رسانه را تبیین کنیم، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همواره نسبت به مشکلات خبرنگاران دغدغه مند است.

    معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل ارشاد گیلان، فعالیت رسانه در جهان امروز را بسیار پیچیده خواند و تاکید کرد: وقتی انتظارات و مطالبات مردم با منطق درست و به حق گفته شود، مسئولین اجرایی می توانند با همرایی و هم افزایی فعالان عرصه خبر، بسیاری از مطالبات و مشکلات مردم را رفع کنند.

    فلاحی با بیان اینکه کش و قوس های فراوان دستگاه های اجرایی، چالش های مختلفی بر سر راه رسانه ها قرار داده است، خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در تلاش است تا این چالش ها را به صورت دقیق شناسایی و برای برطرف کردن آن از همه ظرفیت های موجود در سطح استان استفاده کند.

    وی با تاکید بر ظرفیت فعالین عرصه رسانه در تقویت اعتماد عمومی و افزایش زمینه های مشارکت مردمی، اظهار کرد: ظرفیت و تلاش فعالین عرصه رسانه در شهرستان فومن ستودنی است.

    کاظم فلاحی از تشکیل شورای اطلاع رسانی به ریاست استاندار گیلان خبر داد و افزود: با تصمیمات منطقی این شورا اتفاقات خوبی برای اقتصاد رسانه و خبرنگاران رغم خواهد خورد.

    وی با بیان اینکه من سالها در حوزه اقتصاد رسانه بوده ام و از تاثیر اقتصاد بر روی رسانه آگاهم، تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در شورای اطلاع رسانی، اقتصاد رسانه را تقویت خواهیم کرد و ثمرات آن در آینده نزدیک برای اصحاب رسانه ملموس خواهد بود.

    معاونت امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به ساماندهی وضعیت آگهی های ثبتی در رسانه های استان گیلان، گفت: اداره کل ارشاد گیلان در تلاش است با جدیت تمام، برخی موانع موجود در حوزه اقتصادی فعالین عرصه رسانه را برطرف کند.

    وی با بیان اینکه برای ایجاد درک متقابل بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی، بیش از 250 مکاتبه انجام گرفته است، افزود: برخی از دستگاه های اجرایی تلاشی برای بازگو کردن عملکرد خود ندارند.

     

    باقری پور: اتکا و پشتیبانی دولتی برای رسانه ها آسیب زا است

    هما باقری پور نیز در این نشست با بیان اینکه دغدغه های اقتصادی رسانه ها بحث تازه ای نیست، اظهار کرد: ما باید به کمک خود رسانه ها و خرد جمعی، مشکلات موجود در اقتصاد رسانه ها را برطرف کنیم.

    کارشناس امور رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: متاسفانه بیشترین درآمد رسانه های استان از دریافت آگهی های ثبتی ادارات دولتی است.

    باقری پور ادامه داد: نظم 80 درصدی، کد کارگاهی برای رسانه های مکتوب و چاپ هشت صفحه ای به عنوان شاخص های مدنظر در حوزه تخصیص آگهی ها ثبتی است.

    وی با بیان اینکه رسانه ها باید برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی خود از بخش خصوصی نیز استفاده کنند، تصریح کرد: رسانه ها با برنامه ریزی درست و استفاده از ظرفیت های اقتصادی بخش خصوصی، می تواند بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کنند.

    هما باقری پور با تاکید بر اینکه اتکا و پشتیبانی دولتی برای رسانه ها آسیب زا است، افزود: همه ما باید تلاش کنیم، با جذب مخاطب و اثربخشی مناسب، از ظرفیت های اقتصاد مردمی جهت پیش برد اهداف رسانه ای استفاده کنیم.

    در آغاز این جلسه هر یک از مدیران رسانه ها به بیان نظرات و مشکلات کاری خود پرداختند که به شرح زیر است:

    فاضل نیا: باید جلوی همه بی عدالتی ها در بخش رسانه گرفته شود

    مدیرمسئول هفته نامه “4 دی” در این نشست به انتقاد از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پرداخت و گفت: با وجود گرانی های زیاد در بخش کاغذ و چاپ، و عدم حمایت اداره کل ارشاد از نشریات چاپی، کار هفته نامه با زحمت و هزینه زیاد انجام می گیرد.

    فاضل فاضل نیای فومنی از تعطیلی بسیار از نشریات در سطح شهرستان و استان گفت و افزود: آگهی های ثبتی در شهرستان فومن و شفت بسیار برای ما کمک کننده بود، اما به دلایلی این حق از نشریاتی مانند 4 دی گرفته شده است.

    وی با اشاره به نامه مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان به رییس اداره ارشاد شهرستان فومن درباره آگهی های ثبتی، تصریح کرد: با بی تدبیری های که در این بخش انجام گرفته امروز مردم فومن و شفت برای دریافت و نشر آگهی های ثبتی در کوچه و پس کوچه های رشت گرفتار شده اند.

    مدیرمسئول هفته نامه 4 دی این نوع تصمیمات مسئولان در اداره کل ارشاد گیلان را مورد نقد قرار داد و گفت: فقط حرف در حمایت از نشریات محلی کافی نیست، باید جلوی همه بی عدالتی ها در بخش رسانه گرفته شود.

    فاضل نیا با بیان اینکه چرا باید آگهی های ثبتی مردم فومن و شفت در نشریات شهرهای دیگری چاپ شود، افزود: یکی از راه های تقویت نشریات محلی توجه به همین پتانسیل های موجود است که از ما گرفته شده است.

    وی با بیان اینکه وقتی توان حمایت از نشریات محلی را ندارید، نباید حق و حقوق آنها را نادیده بگیرید، خاطرنشان کرد: بنده امروز که پیش شما هستم به 10 ماه زندان و 32 ضربه شلاق محکوم شده ام.

    مدیرمسئول هفته نامه 4 دی با تاکید بر اینکه مگر می شود خبرنگار به خاطر گزارش درست و انتشار خبر محکوم شود، گفت: در فرآیند این پرونده اداره کل ارشاد اسلامی گیلان یک بار هم پی جویی ما نکرد و بسیار جای تاسف دارد.

    فاضل فاضل نیای فومنی با بیان اینکه روسای ادارات باید در راستای جهاد تبیین گزارش کار خود را به رسانه ها ارائه کنند، افزود: هفته نامه 4 دی بیش از هزار اشتراک دارد، اگر حمایت های مردمی نبود، امروز هفته نامه 4 دی هم به دلیل کم کاری مسئولان و تصمیمات اشتباه مدیران تعطیل بود.

    نوروزی: تامل روابط عمومی ها با رسانه ها در شهرستان فومن کم رنگ است

    مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی “عصر گیلان” نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه یک مجموعه به هم پیوسته است و باید منطقی و درست بررسی و پذیرفته شود، اظهار کرد: رسانه ها دو رویکرد مهم دارند که اولین رویکرد آنها باید کسب سود و ایجاد سرگرمی باشد.

    حامد نوروزی با انتقاد از نوع نگاه برخی خبرنگاران به اقتصاد در رسانه و انتظارات آنها از مسئولان، تاکید کرد: اگر رسانه نتواند در کسب سود و ایجاد سرگرمی موفق باشد، رسانه نیست.

    وی با بیان اینکه مسئولان ادارات به دلیل شرایط سخت مالی در پرداخت مطالبات به حق کارکنان و پیمانکاران خود با مشکلات سختی مواجه هستند، افزود: بسیاری از رسانه های مستقل در دنیا با این رویکرد، یعنی کسب سود و ایجاد سرگرمی فعالیت می کنند.

    مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر گیلان ادامه داد: مطالبه بسیاری از همکاران در رسانه، تکراری، شبیه به هم و به صورت کلی مالی است، این مطالبات سالهاست از زبان همکاران مطرح می شود، اما کسی به آنها توجه ای ندارد.

    وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این مطالبات و دغدغه ها باید از طریق گفتگو بین خبرنگاران در کانون خبرنگاران فومن دنبال شود، افزود: غفلت در کاری که باید به دست اهالی رسانه انجام گیرد باعث این عقب ماندگی و مطالبه گری تکراری شده است.

    نوروزی در ادامه رویکرد دوم رسانه ها را جذب مخاطب، قابلیت اقناع، اثربخشی، و جامعه پذیری دانست و گفت: رسانه باید توان رساندن پیام مورد نظر را به مخاطب داشته باشد و بر او اثر بگذارد.

    وی با اشاره به سخن لرنر که هر چه مردم با وسایل ارتباط جمعی پیوند محکم تر پیدا کنند به همان میزان مشارکت اجتماعی آنان افزایش پیدا می کند، تاکید کرد: کیفیت رسانه در فرم و روش از خود پیام مهمتر است.

    مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر گیلان به موضوع جهاد تبیین پرداخت و خطاب به خبرنگاران گفت: جهاد تبیین نباید یک طرفه باشد، به همان میزان که جهاد تبیین مسئولان را دنبال می کنید باید نسبت به خواست مردم و تبیین آنها به مسئولان احساس وظیفه و مسئولیت کنید.

    حامد نوروزی با بیان اینکه جهاد تبیین توسط خبرنگاران باید دو طرفه باشد یعنی رساندن خواسته مردم به مسئولان و رساندن عملکرد مسئولان به مردم، افزود: این کارکرد فقط در رسانه های مستقل و غیر وابسته امکان پذیر است.

    وی در ادامه به نقش مهم روابط عمومی ها در ادارات اشاره کرد و گفت: تامل روابط عمومی ها با رسانه ها در شهرستان فومن کم رنگ و در بسیاری مواقع بی رنگ است.

    مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر گیلان رابطه روابط عمومی ادارات با رسانه ها را در بهترین شرایط به اندازه تبلیغات دانست و افزود: به نظر می رسد، مسئولان هم از روابط عمومی انتظار رابطه متقابل و ایجاد فضای خوب و حرفه ای با رسانه ها را ندارند.

     

    نجفی: کانون خبرنگاران فومن کارآیی خود را از دست داده است

    مدیرمسئول پایگاه خبری “فومن ما” نیز در این نشست با انتقاد از رشد قارچ گونه سایت های خبری و کانال های خبری در سطح شهرستان فومن، اظهار کرد: کانون خبرنگاران فومن حدوداً 8 سال پیش در سطح شهرستان شکل گرفت، اما به دلیل حضور افراد غیر متخصص در آن کارآیی خود را از دست داده است.

    مهدی نجفی با بیان اینکه خبرنگاران فومن تعریف درستی از رسانه و خبرنگاری ندارند، گفت: برای رفع مشکلات موجود در بخش رسانه باید از ظرفیت همه خبرنگاران استفاده و از خود شروع کنیم، و این اولین و مهمترین کار کانون خبرنگاران بود که به درستی انجام نگرفت.

    وی با تاکید بر اینکه از حاکمیت انتظار حمایت خاصی نداریم، تصریح کرد: اگر مسئولان همت کنند و جلوی افراد بدون مجوز و آموزش ندیده را در این عرصه بگیرند، ما اهل رسانه راه خود را برای برطرف کردن مشکلات پیدا می کنیم.

     

    قدیمی: به نظر نمی رسد مشکلات ما خبرنگاران به دست شما مسئولان حل شود

    مدیرمسئول دو هفته نامه “قلمرو” در این نشست با بیان اینکه مشکلات ما خبرنگاران ملی بوده و باید در سطح کشور مطرح شود، گفت: ما این مشکلات را بارها در سطح استان و شهرستان مطرح کردیم اما به جای نرسید، بنابراین، به نظر نمی رسد مشکلات ما خبرنگاران به دست شما مسئولان حل شود.

    طیبه قدیمی با اشاره به اینکه در مراسمات ملی که در شهرستان فومن برگزار می شود حضور خبرنگاران بسیار کم رنگ است، افزود: مسئولان باید با ایجاد هم افزایی با رسانه ها و اطلاع رسانی به موقع شوق و اشتیاق اجتماعی را افزایش دهند.

    وی با یادآوری خاطره ای از مرحوم قهرمانی استاندار اسبق گیلان در عرصه اطلاع رسانی و خبر، اظهار کرد: در مراسمات و افتتاح پروژه های دولتی و بخش خصوصی، مسئولان باید نسبت به انعکاس اخبار اهتمام ویژه ای داشته باشند.

     

    صفری: آینده کاری خبرنگاران در خطر است

    زلیخا صفری خبرنگار “صفیر گیلان” به بیان مشکلات خبرنگاران در بخش های مختلف پرداخت و گفت: آینده کاری خبرنگاران در خطر است.

    وی با تاکید بر اینکه جایگاه خبرنگاران در سطح استان و شهرستان مخدوش شده است، افزود: اداره کل ارشاد اسلامی گیلان باید با تمهیداتی برای احیای این جایگاه تلاش کند، تا رسانه ها به جایگاه واقعی خود برسند.

    صفری با بیان اینکه کارت هدیه مسئولان به خبرنگاران باعث شده تا رسالت اصلی خبرنگاری به حاشیه رانده شود، تصریح کرد: نبود شفافیت و عدم پاسخگویی یک واقعیت است که همه مسئولان باید برای برطرف کردن آن در ادارات تلاش کنند.

    وی ادامه داد: همکاری بین ادارات و رسانه ها می تواند دستاوردهای مهم و بزرگی به ارمغان بیاورد، لذا، در این تامل، جهاد تبیین آن گونه که شایسته است انجام می گیرد.

    خبرنگار صفیر گیلان در پایان گفت: امروز بسیاری از اصحاب رسانه به دلیل نبود حمایت های کافی توسط متولیان، از عرصه خبر دور شده اند.

    در پایان نشست، از رسانه ها و سایت های دارای مجوز با اهدای هدایای فرهنگی تجلیل به عمل آمد.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر