تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهاقتصاد
  • کد خبر : 37527
  • تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
  • پ

    استفاده حداکثری گیلان از ظرفیت ها در گرو گذار از منافع شخصی

    گیلان استانی با ظرفیت های بی بدیل است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان اجتماعی بهره مندی از این داشته در مسیر توسعه نیازمند همگرایی فارغ از منافع شخصی، سهم خواهی و همچنین رفتارهای جناحی است که همواره آسیب های جدی بر پیکره اقتصاد و همچنین سرمایه های استان وارد کرده است.

    به گزارش عصر گیلان، یکی از چالش های موجود در کشور در دوره های مختلف و به تبع آن در استانها کنش های قوی و سرسخت شخصی، جناحی و علاوه برآن سهم‌خواهی‌های سیاسی بوده است که تاکنون خسارات و موانع بسیاری را در توسعه محلی و معیشت و زندگی مردم وارد کرده است.

    چهره واقعی این جریان های سرسخت را می توان دخالت نیروهای موازی در گزینش مدیران استانی پس از تغییر استانداران دید که البته گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تغییر استانداران بار دیگر جنبش جریان های سنتی برای چیدمان مدیریتی در سطوح مختلف فعال شده است.

    سایه فشار نیروهای موازی بر استانداران معضلی همیشگی است که طی چند دهه اخیر برای انتصاب مدیران در استان‌هایی نظیر گیلان سنگینی می کند که البته از نگاه کارشناسان و حتی فعالان سیاسی و اجتماعی استان این مسئله نتیجه‌ای جز عقب‌ماندگی از برنامه ها و همچنین گسست مدیریتی نخواهد داشت که مستقیم بر زندگی مردم گیلان تاثیر خواهد گذاشت.

    البته کارشناسان معتقدند که نماینده عالی دولت در استان باید بدون توجه به این فشارها و درخواست‌های غیرمنطقی، برترین و اصلح‌ترین مدیران را انتخاب کند تا شاهد پیشرفت و شکوفایی استان در بخش‌های مختلف باشیم.

     

    منافع شخصی عامل دخالت نیروهای موازی

    یکی از فعالان سیاسی استان گیلان اظهار داشت: تجربه ثابت کرده که در دولتهای مختلف، نیروهایی با دخالتهای بی مورد خود ، اثرات منفی بر عوامل اجرایی گذاشته‌اند اما این معضل حل نشد و همچنان شاهد آثار مخرب آن هستیم.

    اسحاق راستی افزود: البته این امر مختص به حزب یا جناح خاصی نیست و متاسفانه این معضل را در دولتهای پیشین شاهد بودیم اما انتظار این است که در دوره کنونی، استاندار گیلان وارد این بازی ها نشده و اجازه دخالت به آنها را در امور اجرایی ندهد.

    وی منافع شخصی افراد را عامل اصلی دخالت در مساپل اجرایی دانست و ادامه داد: اگر این افراد به فکر منافع ملی باشند، به خود اجازه دخالت در این امور را نمی‌دهند که در این باره استاندار نیز باید مقاومت کند تا منافع گیلان و حتی منافع کشور زیر سوال نرود.

    این فعال سیاسی ادامه داد: به طور حتم با دخالت نیروهای موازی در امر انتصابات ، اختلافات در استان بیشتر می‌شود که در نهایت این امر سبب عقب ماندگی گیلان می‌شود چون ما اولویت‌هایی داریم که باید آنها را مدنظر قرار دهیم و انرژی و وقت خود را در این امور بگذاریم چون دخالت‌های بی مورد به طور حتم در رفع و کاهش معضلات تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    راستی اضافه کرد: البته مشورت و گوش دادن به توصیه ها از سوی استاندار الزامی است و باید افراد صادق و کاربلد به استاندار معرفی شوند که پس از آن استاندار می‌تواند با تحقیقات، افراد اصلح و صادق را برای پست های پیشنهادی معرفی کند چون این افراد می‌توانند مثمرثمر باشند.

     

    برای توسعه استان باید همدل باشیم

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر همه نیروها هدفشان پیشرفت گیلان باشد باید در اموری که مربوط به آنان نیست، دخالت نکنند و از سوی دیگر برای توسعه استان باید متحد و همدل باشیم که این امر را در استان های پیشرفته به خوبی می‌توانیم مشاهده کنیم.

    این فعال سیاسی تصریح کرد: گرچه در بعضی از استانها اختلافات سیاسی وجود دارد اما همه نیروها و احزاب مختلف در منافع استان خود همدل و همسو هستند که این اتفاق مهم باید در گیلان نیز بوقوع بپیوندد و برای پیشرفت توسعه استان متحد و همدل باشیم.

    وی افزود: از سوی دیگر ثابت شده که اگر انتخابات بر اساس دخالت‌های بی مورد انجام شود ، به طور حتم جامعه آسیب می‌بیند زیرا ممکن است افراد نالایق بر مسند قرار گیرند که کارایی لازم را ندارند و به همین دلیل استاندار مجبور می‌شود پس از مدتی دوباره دست به تغییرات بزند.

    این فعال سیاسی گیلان اظهار کرد: همچنین عدم اختلاف نیز باعث توسعه و پیشرفت می‌شود و امید است که این امر در گیلان تحقق یابد و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی ، با هم به فکر توسعه حرکت کنیم چون هم اینک در گیلان مشکلات زیادی وجود دارد و برای تحقق منافع شخصی خود نباید در انتخاب مدیران دخالت کنیم

     

    در انتخاب مدیران دقت لازم شود

    یکی دیگر از فعالان سیاسی و اجتماعی استان گیلان اظهار داشت: مدیریت گیلان نیازمند نیروهای کارآمد است تا اثربخشی خدمات این افراد افزایش یابد که برای تحقق اثربخشی، همه نیروها باید در تعامل باشند.

    حسین مهرثابت افزود: از سوی دیگر در انتخاب نیروها، شاخص‌های مدیریتی بسیار مهم است و باید نیروهایی که انتخاب می‌شوند، توانایی و دانش لازم را داشته و همچنین نسبت به نیازمندی های استان آگاه باشند.

    وی ادامه داد: نیاز امروز جامعه اجماع و همدلی است و هر فردی که از هر جناح و حزبی انتخاب می‌شود اگر توانایی لازم و توانایی سازماندهی ، برنامه ریزی ، هدایت و کنترل را داشته باشد باعث رشد و پیشرفتت و همچنین باعث توسعه استان می‌شود.

    این فعال سیاسی به انتصابات اخیر اسداله عباسی به خصوص در استانداری گیلان اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربیاتی که استاندار در حوزه وزارت و مجلس شورای اسلامی دارد، با استفاده از همه نخبگان به خصوص جوانان توانمند که همسو با سیاستهای دولت باشند، به طور حتم رشد توسعه را به ارمغان خواهد آورد.

    وی بیان کرد: مهمترین اصلی که در مدیریت نیاز است، همگرایی و همدلی است که این امر برای مردم مثبت خواهد بود و امروز باید از شعارزدگی فاصله بگیریم و به صورت میدانی پای کار باشیم و برای پیشرفت توسعه گیلان نیازمند چنین نیروهایی هستیم.

    مهرثابت خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه نیز استاندار گیلان نشان داد که به کارهای مثبت و اثربخش توجه ویژه ای دارد که بازگشایی و راه اندازی کارگاه‌ها و کارخانه های تولیدی در اولویت استاندار قرار دارد که یکی دیگر از شاخص های مهم، رضایتمندی مردم است.

    وی تصریح کرد: امیدواریم که با انتخاب اصلح ترین افراد در پست های مختلف، شاهد تحقق سیاستهای دولت جدید در گیلان باشیم و مدیران منتخب به ویژه جوانان، چنین هدف و نگرشی داشته باشند و در کنار مردم از همه ظرفیت‌های طبیعی و انسانی سود ببریم.

    این فعال سیاسی گیلان به رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری همیشه در فرمایشات خود بویژه در بیانیه گام دوم انقلاب، اسناد و احکام بالادستی را نشان دادند و راهنمایی لازم را فرمودند که باید این فرمایشات را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

     

    دخالت های سلیقه‌ای و شخصی، نارضایتی مردم را به‌همراه دارد

    وی به دخالت‌های بی‌مورد در انتخابات و انتصابات نیز اشاره کرد و افزود: اگر پیشنهاد و معرفی گزینه‌ها بنا به علایق و سلایق شخصی و برای پیشبرد امیال شخصی باشد ، به طور حتم آثار سوء و مخرب و همچنین عدم رضایت بخشی مردم را به همراه خواهد داشت و همچنین نتیجه ای جز واکنش های نامناسب و دلسردی مردم و حتی دلسردی نیروهای فعال و دلسوز در ادارات و نهادها نخواهد داشت.

    مهرثابت ادامه داد: با توجه به اینکه در اینگونه موارد، منافع شخصی و جناحی بر منافع جامعه و مردم اولویت دارد، یک نوع تهدید جدی برای پیشرفت استان بشمار می‌رود که در این راستا اراده مردم این است که استاندار بدون توجه به اینگونه دخالتها، افرادی که دارای کارنامه و سوابق روشن و از نخبگان بشمار می‌روند را انتخاب کند که در این مدت کوتاه نیز شاهد این امر بودیم.

    وی بیان کرد: اینگونه انتخابات و انتصاب از سوی استاندار گیلان که فرد باتجربه‌ای است، باعث رشد و شکوفایی همه شاخصه‌ها در مدت زمان کوتاهی در گیلان می‌شود که این امر منجربه پویایی و بالندگی و همچنین افزایش انگیزه و امید در مردم خواهد شد.

    این فعال سیاسی در خاتمه اظهار کرد: با وجود اینکه استاندار گیلان مستقل و تجربیات ارزنده ای دارد و با نیروهای موازی آشناست، زیر بار فشارها قرار نمی گیرد و در این راستا باید نظر مقام معظم رهبری در گفتمان انقلاب که بر پایه عقلانیت ، تقوا و عدالت و توازن استوار است را به کار ببندد تا شاهد توسه و شکوفایی روزافزون گیلان باشیم.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : ایرنا
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر