تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 21106
  • تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
  • پ

    ۱۰ نکتۀ طلایی برای منشی های پزشکان

    برخی از مراجعان شما از شهرها و روستاهایی می‌آیند که ممکن است فارسی را به خوبی صحبت نکنند. صبورانه و با آرامش با آنها حرف بزنید. خیلی از این افراد به شدت خجالتی‌اند، یکی از کارهای شما ایجاد حس امنیت و آرامش نزد این افراد است.

    به گزارش عصر گیلان، احسان محمدی در عصر ایران نوشت: تقریباً کسی را نمی شود پیدا کرد که دست کم یک بار به مطب پزشک نرفته باشد.

    در بخش ده نکته‌ای که هر ارباب رجوع باید بداند به وظایف شهروندی اشاره کردم و لازم است در هنگام برخورد با منشی ها رعایت کنیم اما این ۱۰ نکته را خطاب به منشی هایی می‌نویسم که ممکن است این نکات را رعایت نکنند.

    ۱- شما در مطب کار می‌کنید اما پزشک نیستید. مهم‌ترین شاخصۀ کار شما «پاسخ گویی» است. هرگز به شکلی مغرورانه با بیمار برخورد نکنید که پشت سرتان بگوید: «اینقد که منشی‌اش قیافه می‌گرفت خود دکتر ادا نداشت!» حرف‌زدن پشت سر آدم‌ها خوب نیست اما ما پشت سرتان حرف می‌زنیم!

    ۲- کار شما از این جهت فوق‌العاده مهم است که با «سلامت» افراد درگیر هستید. یک داروی اشتباهی، یک تجویز غلط و یک تعلل ممکن است باعث گرفتن جان یک انسان شود. در همه حال احترام به بیمار و همراه او را فراموش نکنید. این رفتار موجب احترام متقابل می‌شود.

    ۳- مطب پزشک، پارک یا سینما نیست. کسی برای تفریح اینجا نمی‌آید. بیشتر مراجعان یا همراهان آنها نگرانند، درد دارند و دنبال درمان هستند. حال بد آنها را درک کنید. آرامش بدهید و صبور باشید. شما برای این کار اینجا نشسته‌اید وگرنه مثل بانک‌ها یک دستگاه نوبت‌دهی می‌گذاشتند و تمام! کار شما از این جهت بسیار ارزشمند است.

    ۴- هنگام پاسخ‌گویی به تماس تلفنی نگویید:«مَله!». واژه درست «بله» است. هر چقدر سرتان شلوغ باشد باز موظفید شمرده، با حوصله، دقیق و رسمی پاسخ تماس تلفنی را بدهید. تلفن را برای کار شخصی اشغال نکنید و منشی‌های خانم خوب است در نحوه پوشش و آرایش اندازه نگهدارند.

    ۵- اگر کسی توقعی غیرمنطقی دارد، حق دارید محکم بایستید. نوبت‌دهی بر اساس رفاقت و رابطه حال بقیه را بد می‌کند حتی اگر اعتراض نکنند. کسی حق ندارد از شما هیچ توقعی فراتر از وظیفه‌تان داشته باشد.

    ۶- سالن انتظار مطب، محل کار شماست. خوب است مرتب و آراسته باشد. رعایت نظافت، قراردادن چند گلدان در گوشه و کنارها، مدیریت فضاهایی مثل سرویس بهداشتی، تهیه آبسردکن، خوش‌بو نگهداشتن فضا و … کمک به آرامش بیماران است. اگر توالت فرنگی ندارید، حتماً نوع پلاستیکی و سیار آن را تهیه کنید. این کار به بیماران کهنسال هم حس احترام می‌دهد که به آنها فکر کرده‌اید.

    ۷- اگر حال بیماری نامناسب است و شما تشخیص می‌دهید بهتر است خارج از نوبت نزد پزشک برود، این موضوع را محترمانه با بقیه مراجعان در میان بگذارید. قطعاً درک می‌کنند و در دل شما را به خاطر این همدلی می‌ستایند.

    ۸- برخی از مراجعان شما از شهرها و روستاهایی می‌آیند که ممکن است فارسی را به خوبی صحبت نکنند. صبورانه و با آرامش با آنها حرف بزنید. خیلی از این افراد به شدت خجالتی‌اند، یکی از کارهای شما ایجاد حس امنیت و آرامش نزد این افراد است.

    ۹- لطفاً برای وقت مردم اهمیت قائل شوید. وقتی می‌دانید یک بیمار را پزشک حوالی ساعت ۷ عصر به مطلب راه می‎‌دهد نگویید ساعت ۴ بیایید! خود این معطلی عامل تنش است و اعصاب‌فرسا. شلوغ کردن مطب هنر نیست حتی اگر بعضی پرشکان از آن به عنوان ابزاری برای نشان دادن مهارت خود استفاده کنند.

    ۱۰- اگر بیمارانی از منشی‌ها گله می‌کنند شک نکنید توطئه دشمن نیست، برخی از همکاران شما با برخورد بد، لحن پرخاش گرانه، پاسخ گویی از سر بی حوصلگی و گاه حتی رفتار توهین آمیز و نگاه از بالا به پایین این تصور را ایجاد کرده‌اند. شما برای پاک کردن این تصور قدم بردارید. متشکرم.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    برچسب ها :
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر