تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهورزشی
  • کد خبر : 37413
  • تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
  • پ

    گزارش مکتوب؛ گیلان خاستگاه شطرنج کشور

    گیلان به لحاظ پرورش قهرمانان ملی و بین المللی شطرنج، جایگاه خوبی در کشور دارد.

    به گزارش عصر گیلان، اگر روزی قرار باشد آماری در خصوص میزان گرایش و علاقمندی مردم به شطرنج تهیه شود، شاید گیلان گوی سبقت را از دیگر استان‌ها برباید. این را آقا هوشنگ ۵۵ ساله که سال هاست شطرنج بازی می‌کند و به گفته خودش به خیلی‌ها بازی شطرنج را یاد داده است.

     

    برترین‌ های شطرنج گیلان

    در دفتر پر افتخار شطرنج استان به دنبال اسامی نخبگان بگردی این‌ها تنها بخشی از آن هستند: در بخش مردان، امیررضا پور رمضانعلی، امیرمحمد سوزنکار، آرش طاهباز، شاهین ساده، علی فقیرنواز، آرش داغلی، سید حامد موسویان، همایون توفیقی، سید محراب خوشکلام، علی راستبُد، امیر رضا پوررمضانعلی، سید خلیل موسوی و باراد یگانگی از برترین‌های رشته شطرنج در گیلان هستند.

    این رشته ورزشی در بین بانوان استان هم جایگاه ویژه‌ای دارد و شطرنج بازان بانوی این استان در کشور مطرح هستند.

    گذری بر کارنامه شطرنج گیلان نشان می‌دهد؛ محدثه علیجان زاده در مسابقات آسیایی مقام نقره و در رقابت‌های جشنواره بانوان کشور عنوان نخست را کسب کرد.

    هانیه علی اکبری دیگر شطرنج باز گیلانی هم در مسابقات قهرمانی دانشجویان آسیا، عنوان نایب قهرمانی و متین فردی، عنوان برتر میز خود را کسب کرد.

    در مسابقات شطرنج دانش آموزی نیز پروا بهزاد نظیف از گیلان موفق به کسب ۳ مدال و همچنین در بخش فکری مدال طلا را برای گیلان به ارمغان آورد.

    شطرنج گیلان در بخش‌های مربی و داوری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

    سیمین کلهری، معصومه حنانی صفت، هانیه علی اکبری، ارسلان زرین فام، فریبا باقرزاده، مهرنوش زوار موسوی، افسانه عسگر خواه و ناهید فروتن از داروان و مربیان برجسته شطرنج کشور هستند که گیلانی اند.

     

    نگاه هیات شطرنج گیلان به شطرنج

    با رئیس هیات شطرنج گیلان هم صحبت می‌شوم و از او درباره ظرفیت‌های شطرنج گیلان می‌پرسم.

    حسین میربلوک می‌گوید: از آنجا که در شطرنج، نیاز به تحرک خاصی نیست، کسانی که به این رشته ورزشی علاقه مندند می‌توانند از سن کودکی تا سالمندی به این ورزش بپردازند که این موضوع، یکی از مزیت‌های مهم شطرنج است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر در گیلان از دختران و پسران زیر ۷ سال گرفته تا مردان و زنان بالای ۷۰ سال، در این رشته ورزشی فعالیت دارند افزود: امیدواریم میز‌های شطرنج در بوستان‌های استان به ویژه در “پارک بانوان رشت” نصب شود تا کسانی که به این بوستان ها، مراجعه می‌کنند بتوانند از این میزها، برای تمرین در فضای باز استفاده کنند.

    رئیس هیات شطرنج گیلان می‌گوید: یکی از برنامه‌های این هیات، شناسایی استعداد‌های شطرنج در سنین کودکی و پرورش آن است که برای تحقق آن، باید ورزش شطرنج را در بین دانش آموزان ترویج کنیم.

    حسین میر بلوک افزود: برخی از کشور‌های پیشرفته دنیا شطرنج را در مدارس آموزش می‌دهند و هدف شان این است که برای داشتن یک نسل خلاق‌تر باید مهارت‌های ذهنی با بازی‌های فکری از جمله شطرنج، در سنین پایین، آموزش داده شوند.

    وی گفت: براساس مذاکره‌هایی که با مسئولان هیات‌های ورزشی دانش آموزی ناحیه ۲ رشت انجام شده است، مقرر شد، استعدادیابی را به صورت پایلوت در مدارس دولتی و غیردولتی این ناحیه انجام دهیم و این کار اولین قدم برای معرفی نسل‌های جدید شطرنج استان است.

    رئیس هیات شطرنج گیلان اضافه کرد: با سازمان فرهنگی شهرداری رشت هم گفتگو‌هایی انجام شده و آن‌ها نیز نگاه مثبتی به پیشنهاد نصب شطرنج در بوستان‌ها دارند و بناست در آینده در برخی بوستان‌های رشت از جمله سبزه میدان، بوستان قدس رشت، میز و آلاچیق‌هایی برای شطرنج و حتی آموزش شطرنج به افراد آماتور مهیا شود.

    حسین میربلوک همچنین به برگزاری رقابت‌های بین المللی جام خزر که در ادوار گذشته به میزبانی گیلان برگزار شد هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۸ دوره از این مسابقات به خوبی برگزار شده است و تلاش می‌کنیم بهمن امسال هم در صورت مساعد بودن شرایط برگزاری، میزبان نوزدهمین دوره رقابت‌های بین المللی جام خزر باشیم.

    وی البته به این موضوع هم تاکید دارد که برگزاری این جام، مستلزم حمایت همه دستگاه‌های اجرایی گیلان است.

     

    شطرنج گیلان از نگاه استاد بزرگ گیلانی شطرنج ایران

    بعد از صحبت با رئیس هیات شطرنج گیلان با یکی از چهره‌های شناخته شده شطرنج استان امیر رضا پورر مضانعلی استاد بزرگ شطرنج ایران و مربی ارشد فدراسیون جهانی شطرنج، صحبت می‌کنم.

    او در حال حاضر مدیر تیم‌های ملی شطرنج ایران، سرمربی تیم ملی بانوان شطرنج ایران و همچنین جوان‌ترین مربی ارشد فدراسیون جهانی شطرنج است.

    امیر رضا پوررمضانعلی در سال ۲۰۱۶ به همراه تیم ملی شطرنج دانشجویان ایران به مقام سوم جهان دست یافت.

    او در مسابقات قهرمانی زون غرب آسیا که در تیرماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد هم، به مقام قهرمانی دست یافت و به عنوان تنها نماینده این منطقه در مسابقات جام جهانی شطرنج در تفلیس، حضور داشت و این نخستین بار بود که یک شطرنج باز گیلانی به این افتخار بزرگ رسید.

    امیر رضا پور رمضانعلی می‌گوید: اوضاع شطرنج گیلان در مجموع خوب است و استعداد‌های خوبی هم در این رشته ظهور کرده اند.

    این استاد بزرگ شطرنج کشورمان ادامه داد: البته باید حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان داشته باشیم تا شاهد درخشش بیشتر شطرنجبازان در رقابت‌های کشوری، آسیایی و جهانی باشیم.

    وی گفت: بعضی استعداد‌ها ذاتی است و بعضی نیز با آموزش‌ها و دوره‌های مختلف ظهور می‌کنند.

    ولی مهم این است که امکانات لازمه و بستر آن نیز به شکل مطلوب تری در اختیارشان قرار گیرد.

    در ادامه با مدیر کل ورزش و جوانان گیلان هم صحبت می‌شوم.

    مریم بخشی با بیان اینکه گیلان در رشته شطرنج یکی از استان‌های مطرح در کشور است گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود این رشته استفاده کرد تا همچنان شطرنج گیلان در سطح کشور بدرخشد.

    وی افزود: خوشبختانه این استان در رشته شطرنج از قهرمانان، داوران و مربیان ارزنده و پرتوانی برخوردار است؛ کسانی که از پشت همین میز‌های شطرنج به سکو‌های افتخار ورزش دنیا رسیده اند.

    مدیر کل ورزش و جوانان گیلان با اشاره به وجود استعداد‌های شطرنج گیلان گفت: درحال حاضر شطرنج گیلان نماینده‌های بسیار خوبی در عرصه‌های ملی در بخش‌های شطرنج بازان، مربی‌های تیم ملی و داوران زبده دارد که از افتخارات شطرنج کشور به شمار می‌روند.

    وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان هم به سهم خود برای توسعه رشته ورزشی شطرنج و نیز فراهم کردن زمینه‌های برگزاری مسابقات، تلاش می‌کند.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : خبرگزاری صدا و سیما

    مطالب مرتبط

  • پائز: ایران باید کنار هم جنگیدن را یاد بگیرد ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
  • توافق نهایی پرسپولیس با مدافع تیم ملی فوتبال ایران ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
  • پرسپولیس قهرمان شد ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
  • بازی های لیگ برتر فوتبال ایران لغو شد ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
  • نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر