تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 30976
  • تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
  • پ

    پویش چند دقیقه برای یک عمر در گیلان راه اندازی شد

    مسئول امور بانوان جمعیت هلال احمر گیلان از اجرای پویش چند دقیقه برای یک عمر در راستای آگاه سازی از سرطان پستان خبر داد.

    به گزارش عصر گیلان، سیده ارمغان سقراط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه سرطان سینه مهمترین عامل مرگ و میر در بین زنان است، افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرطان سینه مهمترین عامل مرگ و میر در زنان است لذا این مهم نشانگر اهمیت موضوع و ضرورت پیشگیری است.

    وی اظهار داشت: از این رو پویش چند دقیقه برای یک عمر با هدف آگاهی بخشی در راستای سرطان پستان به اجرا درآمد تا بتوان با تشخیص به موقع از مرگ و میرها در این زمینه جلوگیری کرد.

    مسئول امور بانوان جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی به بانوان در راستای اجرای این پویش بیان داشت: با معاینات ادواری و تشخیص به موقع می توان از شدت بیماری سرطان پستان جلوگیری کرد در نتیجه آمار مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان کاهش خواهد یافت.

    به گزارش مرکز اطلاع رسانی سرطان ایران، سرطان سینه مانند سرطان های دیگر در اکثر مواقع علائمی دارد و اگر فرد آگاهی لازم را درباره علائم و نحوه تشخیص سرطان سینه داشته باشد مسلما در زمان بهتر و زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده و در نهایت نتیجه بهتر را دریافت می کند.

     

    نشانه های خطر سرطان سینه

    تغییر در دوران قاعدگی، تغییر شکل در نوک سینه، دردی که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نمی‌رود و ثابت است و حتی به مرور بدتر میشود، توده تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نرود، ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها، قرمزی و تورم، بزرگ شدن توده‌های غدد لنفاوی زیر بغل، رگ قابل مشاهده روی سینه‌، فرو رفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل، بزرگ شدن یکی از سینه‌ها، خارش پوست و حساسیت در پوست یا جوش روی سینه، تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازوها، توده سفت با گوشه‌های نا منظم، فرو رفتگی در سطح سینه‌ها، توده‌ای قدیمی که بزرگ‌تر شده است، بافت پوست به شکل پوست پرتقال در آمده باشد، کاهش وزن بی دلیل.

    اگر دارای یک یا دو علائم بالا بودید نمی توانید به طور قطع بگویید که به سرطان پستان مبتلا هستید. در صورت مشاهده هر یک از علائم برای بررسی و معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

     

    عوامل خطرزا

    سابقه‌ی سرطان پستان در خانواده، بیماری های غیرسرطانی پستان، اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک و ورزش نکردن، مصرف هورمون های زنانه (برای پیشگیری از بارداری و درمان جایگزین بعد از یائسگی)، سابقه‌ی حاملگی بدون زایمان، زایمان بعد از ۳۰ سالگی و شیر ندادن به نوزاد تا قبل از آن، مصرف نوشیدنی های الکلی و دخانیات، اشعه با دوز بالا، رژیم غذایی، تاریخ شروع اولین عادت ماهانه و تاریخ یائسگی( هرچه سن شروع پریود پایین‌تر و سن پایان بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می شود.)


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر