شهید رییسی اعتقاد عملی به گفتمان امام راحل داشت
امام جمعه فومن با بیان اینکه «شهید رییسی» اعتقاد عملی به گفتمان امام خمینی(ره) داشت، گفت: مردم رییس جمهوری می خواهند که به این گفتمان ها پایبند باشد.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده ممکن است برای ورود کامیون داران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد کنیم و هم اکنون کامیون داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل و نقل بین المللی هستند.
به گزارش عصر گیلان، جواد هدایتی اظهار کرد: نوسازی ناوگان تجاری و بین المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، بخشی از آن به ناوگانی که با اروپایی ها در ارتباط هستند بر می گردد که عمدتا کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز خط های تولید از این طریق تامین می شود و ضرورت جدیتری دارد چرا که کشورهای اروپایی با توجه به حساسیت هایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهم است که ناوگانی که به کشورشان وارد می شود، استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشد.
وی افزود: اگر کامیونهای ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپاییها در حال حاضر از این استانداردها نیز عبور کردهاند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودروهای برقی هستند و به تدریج میخواهند در راستای حملونقل سبز خودرهای سوختی را حذف کنند بنابراین اگر نتوانیم شرایط آنها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین کنیم قطعا ناتوگان ما نمیتواند در آینده به مبادلاتشان با اروپاییها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده کنیم.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: نکته مهم دیگر در این زمینه این است که حملونقل جزو بخشهای هزینهبر تجارت است بنابراین وقتی برای ناوگانی هزینه میشود باید بتوان با با کشورهای دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون نیز منطقیتر شود.
ناکامی کامیون داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی
هدایتی گفت: به عنوان مثال در موافقت نامهای که با اوراسیا داریم محصولات کشاورزی باید با کامیونهای یخچالی حمل و به بازار روسیه و اوراسیا ارسال شود اما با توجه به کمبودهایی که در این زمینه داریم این محصولات با کامیونهای روسی و آذربایجانی حمل میشود که از تکنولوژی روز برخوردار بوده و از نظر هزینه حمل، رقابتیتر هستند چرا که قیمت ناوگان در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. بنابراین روش و چگونگی نوسازی ناوگان نیز بسیار مهم است و باید بتوانید کامیون را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار کامیوندار قرار داد.
نوسازی گرانتر و سخت تر ناوگان در ایران
وی اعلام کرد: در حال حاضر برای بخش عمده کالاهایی که از اروپا میآید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند اما در ترکیه کامیون نو را ۸۰ هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا ۵۰ هزار دلار میخرند که اگر آن را با دلار ۲۵ هزار تومانیِ آزاد هم محاسبه کنیم حدود دو میلیارد تومان میشود. این در حالی است که با سه برابر این قیمت میتوان در ایران کامیون خرید.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از سوی دیگر کامیوندار ترک همه ۸۰ هزار دلار را نقدی پرداخت نمیکند و نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصدش را نقدا میپردازد و بقیه آن را با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین به صورت قسطی پرداخت میکند در صورتی که در ایران چنین امکانی وجود ندارد.
مطالب مرتبط
مطالب پیشنهادی