تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 46139
  • تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
  • پ

    مرزبانان خاک پاک وطن / گیلان استان امن مرزی

    گیلان به عنوان یک استان مرزی با برخورداری از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با حضور مقتدرانه مرزبانان وطن از امن ترین استان های کشور است.

    به گزارش عصر گیلان، فرماندهی مرزبانی یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و زیرمجموعه فرماندهی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح است که در خصوص کنترل مرزهای زمینی، دریایی و ریلی کشور، حفظ و نگهداری میل‌های مرزی و سازماندهی امور مرزنشینان فعال است و به عنوان یکی از رسته‌های مقتدر ناجا از مهم ترین بخش های فرماندهی انتظامی کشور بوده و دلیر مردان بسیاری از مرزبانان جان بر کف خون خود را فدای سرزمین ایران اسلامی کرده اند. مرزهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران ایران بسیار گسترده‌ است و این گستردگی و موقعیت ویژه جغرافیایی سبب شده تا بسیاری چشم طمع به آن داشته باشند. مرزبانان جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده نیروهای مسلح در مرزهای کشورمان، از مرزهای آبی و خاکی کشور حراست می کنند و با اقتدار با برهم زنندگان نظم و امنیت مرزی مقابله جدی و به سود جویان و قاچاقچیان فرصت هیچ گونه سوءاستفاده از مرزهای سرزمینی ایران بزرگ را نمیدهند. کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان و عراق مرز های مشترک خشکی و ریلی دارد و همچنین دارای مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است و به عنوان یکی از طولانی ترین مرزها در غرب آسیا، حفظ این گستردگی توان و امکانات بسیاری را می طلبد.

    مناطق مرزی از نقاط حساس و استراتژیک یک کشور بوده و مرزنشینان نیز در این مناطق نقش بسیار مهمی در توسعه و امنیت پایدار کشور دارند.

    استان گیلان یکی از استان های مرزی و ساحلی جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور است که همزمان از سه مرز فعال زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است. این استان مرزنشین شمال ایران بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد و طول حوزه ماموریتی دریا در این استان مرزی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر ۲۷۲ کیلومتر از رودخانه مرزی آستاراچای در دهانه پل مشترک مرزی تا انتهای شرق استان گیلان ادامه داشته و ۳۸.۵ کیلومتر مرز خشکی، ریلی و رودخانه‌ای در شهرستان مرزی بندر آستارا که هم مرز با جمهوری آذربایجان است را شامل می‌شود.

     

    مرزهای خاکی و آبی گیلان مقتدرانه حراست می شود

    با تلاش شبانه روزی مرزبانان هنگ مرزی آستارا، مرزهای آبی و خاکی استان گیلان مقتدرانه حراست می‌شود و تحت پوشش و مراقبت‌های کامل و دقیق مرزبانان ناجا است که با تمام توان در دورترین مناطق مرزی در راستای برقراری امنیت ملی خدمت می‌کنند.

    شهرستان مرزی بندر آستارا که یکی از شهرستان های مهم و مرزنشین استان گیلان است با بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی این استان واقع شده است و با کشور جمهوری آذربایجان ۳۸ و نیم کیلومتر مرز خشکی و کوهستانی و ۱۸ و نیم کیلومتر مرز آبی دارد. مرزبانان هنگ مرزی آستارا در شمالی‌ترین مرز جمهوری اسلامی ایران که هم مرز با کشور آذربایجان است، در سخت‌ترین شرایط جغرافیایی و در سرمای گردنه کوهستانی حیران و همچنین شرجی منطقه و با کمترین امکانات لازم، آگاه، بیدار، شجاعانه و دلیرانه از مرزهای ملی در این نقطه از کشور عزیزمان ایران حراست می‌کنند.

    نیروهای مرزبانی همیشه بیدار کشور در استان سرسبز گیلان که ستون‌های استوار دفاع از حریم ملی و گذرگاه های مرزی هستند، در تمامی مرزهای سه گانه این استان و همچنین دریای خزر حضوری مقتدرانه داشته و به حراست از مرزهای جغرافیایی وطن و حفظ منافع کشور پرداخته و مسئولیت تامین امنیت آب‌های سرزمینی ایران در این دریا را در کنار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارند. رصد تحرکات، اجرای گشت‌های منظم دریایی، مقابله با قاچاق و ترددهای غیر مجاز و کنترل و هماهنگی در مبادلات مرزی در مرز دریایی آستارا در شمال غربی استان گیلان توسط شناورهای متنوع سطحی سبک و سنگین رزمی ناوگروه شناوری هنگ مرزی آستارا با برخورداری از شناورهای تندروی عملیاتی، همواره در راستای تامین و توسعه امنیت پایدار منطقه و صیانت از سرحدات کشورمان با شعار صلح و دوستی در دریای خزر انجام می‌شود.

     

    مرزهای سه گانه آستارا؛ گذرگاه امن منطقه ای

    سرهنگ هادی قاسمی، فرمانده هنگ مرزی آستارا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه شهرستان مرزی آستارا در پیشانی ایران اسلامی و در شمال غربی استان گیلان و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان با دارا بودن سه مرز، کانون ارتباط زمینی، دریایی و ریلی جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا، منطقه قفقاز، روسیه و کشورهای اروپای شرقی است و به عنوان یک گذرگاه امن منطقه ای مطرح بوده و مورد توجه کشورهای همسایه در حوزه اقتصادی میباشد، اظهار کرد: وجود ۳۸ و نیم کیلومتر مرز فعال زمینی و ۱۸ و نیم کیلومتر مرز دریایی با جمهوری آذربایجان و همچنین راه آهن بین المللی آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان این شهرستان مرزنشین را به کانون تجارت، حمل و نقل و صادرات و واردات شمال ایران تبدیل کرده است.

    وی با اشاره به اینکه گذرگاه های مرزی سه گانه آستارا با حضور مرزبانان مقتدر هنگ مرزی آستارا یکی از امن ترین گذرگاه های مرزی جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور هستند و طبیعت و زیبایی‌های خاص این مرزهای سه گانه و پرتردد ایران همواره مورد توجه مسافران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، افزود: گذرگاه مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان یکی از مهمترین نقاط مرزی و پرتردد جمهوری اسلامی ایران است که در داخل شهر مرزنشین آستارا و در حاشیه رودخانه مرزی آستارا چای به موازات دو شهر هم نام آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان کشیده شده و اتصال زمینی دو کشور همسایه ایران و آذربایجان به صورت خودرویی و پیاده از طریق یک پل قدیمی مرزی بر روی رودخانه مرزی آستارا چای و با نظارت مرزبانان هنگ مرزی آستارا انجام می‌شود.

     

    صیانت از مرزهای کشور در سرما و گرما

    فرمانده هنگ مرزی آستارا با تاکید بر اینکه مرزبانان خونگرم هنگ مرزی آستارا در استان گیلان با جان و دل و آمادگی دفاع کامل و صیانت از مناطق مرزی در برف و سرمای زیر صفر درجه و سوزان کوهستان و همچنین گرمای تابستان حافظ امنیت مرزهای کشور هستند و در راستای برقراری امنیت پایدار ملی از هیچ سختی نمی‌هراسند، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ را در حالی آغاز کردیم که امنیت پایدار کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران را مدیون دلاور مردانی هستیم که در شرایط سخت جوی منطقه با ایثارگریشان روز و شب نمی شناسند و عاشقانه در خدمت وطن بوده و در محل ماموریت خود در نقطه صفر مرزی استان گیلان و در پاسگاه های مرزی آستارا در مرز دو کشور ایران و آذربایجان مراسم سال تحویل را برگزار کردند.

    قاسمی، با اشاره به اهمیت مرز و مرزبانی در جمهوری اسلامی ایران، گفت: پاسداری از مرزهای کشور به منزله ادامه دادن راه رزمندگان و شهیدان هشت سال دفاع مقدس است.

    وی با بیان اینکه افتخار مرزبانان این است که امروز در تداوم راه شهدا حرکت می‌کنند، افزود: مرز، جایگاه مهمی دارد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «مرز هر کشور به منزله ناموس آن کشور است»، می‌توان متوجه اهمیت جایگاه مرز و مسئولیت مرزبانان شد.

    فرمانده هنگ مرزی آستارا تصریح کرد: کشوری به پهناوری ایران و مرزهایی با این گستردگی، به خودی خود نمی‌تواند امن باشد و امنیت امروز مرزهای ایران عزیز ما با توجه به بی ثباتی، درگیری‌ها و ناامنی‌هایی که پیرامون کشور ما است، همه و همه مرهون با هم بودن و در کنار هم بودن مرزبانان و مرزنشینان غیور کشور است که دست در دست هم از کیان ایران اسلامی دفاع و صیانت می‌کنند.

     

    تعامل مرزنشینان و مرزبانان

    قاسمی با اشاره به آمادگی کامل این نیرو، اظهار کرد: مردم و مرزبانان دو عنصر تاثیرگذار در برقراری امنیت در مرزها هستند و ایجاد امنیت و حفاظت از مرزها با مشارکت این دو قشر رقم می خورد.

    وی تامین امنیت مرزها را مهمترین رسالت مرزبانی ناجا دانست و یادآور شد: تعامل مرزنشینان و مرزبانان ضامن برقراری امنیت کامل در مرز آستارا است.

    فرمانده هنگ مرزی آستارا با بیان اینکه امنیت کامل در نوار مرزی آستارا حاصل تعامل مرزنشینان و مرزبانان و اشرافیت مرزبانان در مرزهای منطقه است، گفت: آمادگی و توان رزمی مرزبانان در حفظ و کنترل مرزهای کشور ستودنی است؛ هیچ ترددی در مرزها بدون اجازه مرزبانان انجام نمی‌شود و در این میان مرزبانان و مرزنشینان مکمل هم در تامین امنیت پایدار و آرامش در مرزها هستند.

    مرزهای گیلان جزو سرحدات امن کشور اضافه کرد: برای کنترل و تامین امنیت مرزی، مرزبانان کشور به خصوص در استان گیلان زحمات زیادی کشیده و در سایه تلاش آنها، مرزهای کشورمان در استان گیلان جز سرحدات امن محسوب می‌شود.

    ستوان یکم عباس قادری نیک، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی هنگ مرزی آستارا نیز در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه در پاسگاه های مرزی ما عشق به وطن موج می زند و یک مرزبان برای موفقیت در ماموریت‌ها باید مملو از عشق به کشور، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم باشد، اظهار کرد: مرزنشینان مرزبانان را پناهگاه و نقطه امن خود می دانند.

    وی با اشاره به اینکه عشق به وطن راز موفقیت مرزبانان است، افزود: امنیت مرزها در هر کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خدمت در مرزها در شرایط بد آب و هوایی و جغرافیایی سختی های خاص خود را دارد و مرزبانان وطن مردانه از تمامیت مرزی کشورمان پاسداری می کنند و امنیتی که در کشور داریم مرهون رشادت های مرزبانانی است که ادامه دهنده راه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مرزها هستند.

     

    آرامش تحسین برانگیز در دو سوی مرز

    معاون فرماندهی هنگ مرزی آستارا، با بیان اینکه مرزبانان با توان عملیاتی بالای خود در برابر انواع ناهنجاری های احتمالی سینه سپرکرده اند و چشمان بینای مرزبانان، هر توطئه شیطانی ایادی استکبار را در نطفه خنثی خواهند کرد، متذکر شد: در دو سوی مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان آرامشی تحسین‌ برانگیز دیده می شود که نشان می دهد نیروهای مقتدر هنگ مرزی آستارا با آمادگی کامل مناطق مرزی و مقدس جمهوری اسلامی ایران را با عشق به وطن اداره می کنند.

    قادری نیک تصریح کرد: تلاش‌ها، فعالیت‌ها و جانفشانی‌های شبانه روزی مرزبانان که از جان و زندگی و همچنین از بهترین لحظات جوانی خود می‌گذرند، برای آسایش و آرامش مردم است تا کشور را از هر نوع تردد غیر مجاز و ضربات ناگهانی هر بیگانه‌ای حفظ کنند.

    مرزبانان پرافتخار و زحمتکش جمهوری اسلامی ایران وجب به وجب خاک مقدس میهن را زیر چتر حفاظت خود دارند تا ملت انقلابی و قهرمان پرور ایران اسلامی امنیت را با همه وجود خود حس کنند.

    به عنوان یک مرزنشین که در استان گیلان زندگی می کنم به رشادت و شجاعت مرزبانان کشور و همچنین همه مرزبانان استان گیلان و هنگ مرزی آستارا که نامشان در تاریخ ایران اسلامی ماندگار است و بی منت در راستای حفظ حریم مرز و امنیت ملی تلاش می‌کنند، افتخار می کنم و معتقدم میهن عزیزمان ایران اسلامی، امروز وامدار کیاندارانی است که در راه افزایش امنیت ملی، در سرمای زیر صفر درجه، برف و یخبندان و همچنین گرمای طاقت فرسا با قلبی که دعاهای مردم ایران زمین به آن گرمی می‌بخشند، خدمت می‌کنند.

    زنده باد ایران و مرزبانان خاک پاک وطن


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : ایسنا
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر