تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهسیاست
  • کد خبر : 15994
  • تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
  • پ

    رو در رو با زندانیان امنیتی

    همزمان با بازديد سرزده رييس قوه قضاييه از زندان اوين اما دادستان عمومی و انقلاب مركز استان تهران نيز به‌ همراه مقامات قضایی و ۱۲۵ قاضی به زندان تهران بزرگ رفتند تا آن طور كه مركز رسانه قوه قضاییه گزارش داده است، در ديداری چهره به چهره با زندانيان مشكلات قضایی آنان را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. اقدامی كه همین جمعه ای كه گذشت و در پي اجرای دستور رییس قوه قضاییه در زمینه كاهش جمعيت كیفری و تعیین تكلیف پرونده هایی كه در آن متهم زندانی حضور دارد، انجام گرفته است.

    به گزارش عصر گیلان، غلامحسین محسنی اژه ای عصر پنج شنبه كنار ابراهيم رئيسی ايستاد و چندمتری پايين تر از كرسی رياست مجلس كه محمدباقر قاليباف بر آن تكيه زده بود، تا وظيفه قانونی اش را در آيين تحليف و ادای سوگند رياست جمهوری ايفا كند. چه آنكه او حالا چند هفته ای است كه رییس يكی از قوای سه گانه است و مشخصا رييس قوه قضاييه و حضور در جمع مقام های ارشد نظام به هر حال بخشی از وظايف او در اين مقام تازه.

    حدود 24 ساعت بعد از آن دقايقي كه رييس جمهوری كنار او و رو به صحن علني مجلس، در پيشگاه ملت ايران سوگند ياد می كرد، اژه اي اگرچه همچنان سرگرم انجام برخی ديگر از وظايفش به عنوان رييس قوه قضاييه بود، اما اين بار ديگر خبري از تشريفات قانونی و مقام های حاكميتی نبود. بنابر خبري كه پيش از ظهر نخستين روز هفته جاری روی خروجی خبرگزاری ها رفت، رييس قوه قضاييه عصر آدينه و واپسين ساعات هفته گذشته را كنار تعدادی از محكومان امنيتي و سياسی، در زندان اوين سپری كرد و در شرايطی با برخی از اين زندانيان به گفت و گو پرداخت كه بنابر اعلام خبرگزاری ميزان، وابسته به قوه قضاييه، به طور ناگهاني و سرزده به اوين رفته بود. با اين همه اما آنچه اين بازديد سرزده رييس قوه قضاييه را نسبت ‌به نمونه هاي مشابهي كه اين سال‌ها به دفعات شاهد بوديم، متفاوت می ساخت، چنان چه به طور گذرا اشاره شد، سركشی محسنی اژه ای از هر 3 بند امنيتی اوين يعنی بندهای 2 الف، 209 و 241 اين زندان بود و البته «صحبت و گفت و گوی چهره به چهره» با برخی از «متهمان بازداشت موقت.»

    محسنی اژه ای كه به هنگام حضور در بندهای امنيتی زندان اوين، تعداد روزهای بازداشتی متهمان را از آنها جويا و در همين زمينه خواستار ارايه توضيحات لازم ازسوي مقامات قضایی و ضابطان می شد، در گفت و گوی چهره به چهره با متهمان از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرايط بهداشتی و غذایی زندان پرس و جو كرده است. حال آنكه بنابر اين گزارش، در جريان اين بازديد، تعدادي از متهمان تقاضا كردند كه به طور خصوصی و به تنهایی با رييس قوه قضاييه گفت و گو كنند و ظاهرا محسنی اژه ای با پذيرش اين درخواست، در خلوت با آنها گفت و گو كرده است. اين درحالی بود كه رييس قوه قضاييه در ادامه در مورد يكی از پرونده های مهمی كه اخيرا تشكيل شده و‌ 6 نفر بازداشتي دارد، با قاضي و كارشناسان پرونده كه به فوريت به زندان دعوت شده بودند، به صورت تفصيلی به گفت و گو پرداخت.

    اين البته نخستين بازديد سرزده محسني اژه‌اي از زمان انتصاب به عنوان رييس قوه قضاييه نبوده و او حدود دو هفته پيش نيز به استان البرز رفت و به طور‌ سرزده در زندان رجايی شهر كرج بازديد كرد. آنچه اما در اين حدود يك ماه و چند روزي كه از آغاز رياست محسنی اژه ای بر دستگاه قضاييه می گذرد، بيش از هر مساله مورد تاكيد او قرار گرفته، قرار بازداشت موقت و پرهيز از صدور اين نوع قرار بازداشت تا حدامكان بوده و علاوه بر اين مساله رييس قوه قضاييه طی اين مدت بارها خواهان جلوگيری از اطاله دادرسی ازسوی قضات و دادگاه ها شده است.

    هم زمان با بازديد سرزده رييس قوه قضاييه از زندان اوين اما دادستان عمومي و انقلاب مركز استان تهران نيز به‌ همراه مقامات قضايي و ۱۲۵ قاضي به زندان تهران بزرگ رفتند تا آن طور كه مركز رسانه قوه قضاييه گزارش داده است، در ديداري چهره به چهره با زندانيان مشكلات قضايی آنان را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. اقدامی كه همين جمعه‌ای كه گذشت و در پي اجراي دستور رييس قوه قضاييه در زمينه كاهش جمعيت كيفری و تعيين تكليف پرونده هایی كه در آن متهم زندانی حضور دارد، انجام گرفته است. اين درحالی است كه دادستان تهران در توضيحاتي درباره اين بازديد، از تشكيل كميته‌اي در دادستانی تهران براي بررسی اين قبيل پرونده ها خبر داده و گفته است: «در اين كميته كه بنده نيز حضور دارم، تمام درخواست های زندانيان يك به يك بررسی می شود. علت تاخير و طولانی شدن فرآيند رسيدگی حتما به‌طور دقيق بررسی می شود و مكاتباتی با قضات محاكم خواهيم داشت.»

    علی القاصی مهر با بيان اينكه حضور قضات در مجموعه زندان يك وظيفه قانونی و انسانی و به عنوان دغدغه ای است كه رييس قوه قضاييه نيز بسيار بر آن تاكيد دارد، گفته است: «تصميم گيری در خصوص افراد زنداني با همين قضاتي است كه در زندان حضور دارند. اين ۱۲۵ قاضي در زندان حضور پيدا كردند تا از تمام ظرفيت های قانونی و تاسيسات ارفاقی كه قانونگذار در اختيار آنها گذاشته حداكثر استفاده را داشته باشند.» او در ادامه با اشاره به اعطای مرخصی به ۵۰۰ زندانی توضيح داد: «نزديك به ۵۰۰ نفر زنداني به مرخصی اعزام می شوند و همچنين ۱۵۰ زندانی مشمول آزادی پايان حبس شدند.»

    القاصی مهر با بيان اينكه پرونده و وضعيت تعدادي از افراد كه شرايط تعليق اجراي مجازات را دارند، در دستور كار قرار گرفته، ادامه داد: «پرونده محكومان مالي به خصوص به دليل رد مال يا مهريه، بررسي و اقدامات لازم براي آنان صورت می گيرد.» نكته حايز اهميت آنكه دادستان تهران نيز از بازديد و سركشي به بندهای امنيتی زندان بزرگ تهران گفته و تاكيد كرده است: «اخيرا درباره زندانيان امنيتی رياست قوه قضاييه دستور ويژه‌اي صادر كرده كه وضعيت اين افراد بررسی شود تا در مورد كسانی كه استحقاق كمك دارند و اصلاح شدند و توبه كردند، از نهاد‌های ارفاقی و همچنين از عفو و آزادی مشروط استفاده شود.»

    وی بر اين اساس اعلام كرد: «همين هفته قبل پيشنهاد آزادي مشروط تعدادي را به دادگاه ارايه داديم و آنها نيز موافقت كردند. براساس دستور آقاي محسنی اژه ای ليست تعدادي كه شرايط آزادی مشروط نداشتند، ولی رفتار و اخلاق و عملكرد آنها در داخل زندان اثربخش بوده و اميدواركننده است و آثار اصلاحي را در رفتار آنها می بينيم به رياست قوه قضاييه داده‌ايم تا آنان از رافت اسلامي برخوردار و در كميسيون عفو مطرح شوند.»

    القاصی مهر خاطرنشان كرد: «امروز رويكرد اين است كه در مجموعه زندان تا جايي كه امكان پذير است هم زمينه اصلاح و بازگشت افراد را به جامعه فراهم كنيم و هم از آثار آلام و درد و رنج خانواده زندانی كاسته شود.» او با بيان اينكه پرونده تمامی كسانی را كه محكوميت آنها جرايم خاص امنيتی است، تك به تك بررسی كرديم و وضعيت رفتاری آنها داخل زندان مورد ارزيابی قرار گرفت، گفته است: «شرايط آنها را از حيث ميزان حبس بررسی كرديم و بنا هم بر اين است كه نهايت رافت اسلامی در موردشان اعمال شود. با همين رويكرد چهارشنبه هفته گذشته ۷ نفر از محكومان امنيتی با آزادی مشروط يا عفو آزاد شده اند.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : اعتماد
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر