تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 36609
  • تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
  • پ
    گیلان در هفته ای که گذشت:

    بازگرداندن جام تاریخی رشی تا توافق بر ساخت پل آستاراچای

    تنور برنامه ها و رویدادها در هفته های اخیر با کاهش کرونا در گیلان و حضور مسئولان کشوری گرم شد، طی هفته ای که گذشت، گیلان شاهد رخدادهایی از باز گردانده شدن جام تاریخی رشی به موطن تا توافق ایران و جمهوی آذربایجان برای ساخت پل جاده ای بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای بود.

    به گزارش عصر گیلان، جمعه دوازدهم آذرماه اولین رویداد خبری مهم هفته رقم خورد و سی و سومین جشنواره تئاتر استانی با گرامیداشت یاد میرزا کوچک و نهضت جنگل با حضور مخاطبان تئاتر در مجتمع فرهنگی، هنری خاتم الانبیاء رشت آغاز به کار کرد.

    این تئاترها در قالب ۶ اثر به داوری پیام دهکردی، فرامرز طالبی و مهرداد هنرمند در سه نوبت ۱۱ صبح ،۱۵ و ۱۸ و به مدت دو روز در دو سالن «شهید انصاری» مجتمع فرهنگی هنری خاتم و الانبیا رشت و «نارون»اجرا شد.

    مصباح معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این برنامه تماشاگر را یکی از مهم ترین ارکان تئاتر و حضور آن مهم ترین مساله برای رونق این هنر دانست و گفت: متاسفانه بدلیل بروز کرونا در دوره پیشین ناچار به برگزاری آنلاین آن بودیم؛ اما خوشبختانه، امسال بدلیل انجام واکسیناسیون و همچنین بهبود وضعیت کرونا در استان، حضور مخاطبان تئاتر بصورت رایگان فراهم شده است.

     

    «سپیدرود رشت» با یک گل «پیام توس مشهد» را بدرقه کرد

    خبر دیگری نیز از دنیای ورزش حاکی از برتری تیم فوتبال سپیدرود در ادامه مسابقات فوتبال لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور برابر پیام توس مشهد با نتیجه یک بر صفر بود.

    تیم های فوتبال سپیدرود رشت و پیام توس مشهد عصر جمعه در هفته چهارم مسابقات فوتبال لیگ دسته دوم کشور به مصاف هم رفتند که در نهایت سپیدرودی‌ها با نتیجه یک بر صفر حریف خود را شکست دادند.

    این مسابقه، به میزبانی سپیدرود، در ورزشگاه سردار جنگل رشت و در یک هوای آفتابی برگزار شد.

     

    یک شهر آبی گیلان در اطلاعات نخستین روز هفته کم شد

    شنبه نخستین خبر هفته با نگاهی به رنگبندی هفتگی استان آغاز شد.

    بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک شمار شهرستان های آبی استان گیلان نسبت به ارزیابی هفته گذشته از ۱۴ شهرستان به عدد ١٣ کاهش یافت و به این ترتیب رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال و رضوانشهر آبی هستند.

    شهرستان های لاهیجان و تالش که پیش از این آبی بودند در ارزیابی نرم افزار ماسک در نقشه کرونایی استان گیلان زرد شدند و علاوه بر این آستارا و رودبار هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

     

    بانوی گیلانی شالیزارش را وقف کمک به فقرا کرد

    روز یکشنبه هم ثبت هشتمین وقف سال جاری در این استان توسط مریم فطرتی نیکوکار شهرستان آستانه اشرفیه با وقف یک قطعه زمین زراعی برای کمک به فقرا خبر رسید.

    حجت الاسلام و المسلمین ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و خیریه گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این بانوی خیراندیش بازنشسته کادر درمان، یک قطعه زمین زراعی خود را به مساحت یک هزار و ۶۰۰ متر مربع به ارزش تقریبی ۳ میلیارد ریال در روستای درگاه آستانه اشرفیه وقف کرده است.

    وی افزود: نیت این وقف کمک به فقرا، خیرات و مبرات و هزینه های جاری مسجد آقا سیدحسن روستای درگاه شهرستان آستانه اشرفیه تعیین شده است.

     

    نمدمالی گیلان به سازمان جهانی جهانگردی راه یافت

    یکشنبه سپری شد و به اواسط هفته رسیدیم که از بخش فرهنگی خبرهای خوشی از راهیابی مستند صنایع‌دستی استان با موضوع نمد مالی به بخش مسابقه ویدئویی نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) رسید.

    این ویدئو کوتاه مستند صنایع‌دستی گیلان با موضوع نمدمالی که در قالب سری مجموعه محتواهای کوتاه فرهنگی با عنوان «دور نیست» به عنوان تنها نماینده تولید محتوای گردشگری ایران به بخش مسابقه ویدئویی بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی در شهر مادرید اسپانیا راه یافت.

    این مستند توسط جعفر میر اشرفی و در روستای جهانی قاسم آباد رودسر تولید شده که همراه با بیش از ۳۰ اثر دیگر از سراسر دنیا به این بخش از مسابقه راه یافته است.

     

    ورزشکار گیلانی قهرمان مسابقات پاراتکواندو آسیا شد

    دوشنبه همچنین خبرهای ورزشی با درخشش ورزشکاران گیلانی در مسابقات بین المللی در سایت ایرنای گیلان خودنمایی کرد.

    مریم عبدالله‌پور ورزشکار گیلانی مقام قهرمانی مسابقات پاراتکواندو را در رقابتهای بازیهای پاراآسیایی جوانان کسب کرد و این ورزشکار گیلانی در جریان بازیهای پاراآسیایی ۲۰۲۱ در بحرین، در رشته تکواندو توانست با غلبه برابر تمامی رقبای خود مدال طلا و مقام قهرمانی را کسب کند.

    این ورزشکار اهل بندرانزلی در جریان این رقابت ها، در وزن ۴۷- کیلوگرم در مسابقات پاراتکواندو حضور یافت.

     

    وزنه‌بردار گیلانی عازم مسابقات جهانی در ازبکستان

    همچنین خبر دیگر حاکیست که علیرضا سلیمانی وزنه‌بردار گیلانی دارنده مدال طلای جوانان جهان در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در ازبکستان حضور می‌یابد.

    این وزنه‌بردار به همراه سایر ملی پوشان از روز ۲۴ آبان ماه در آخرین مرحله اردوی انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری کشور در تهران حضور یافت که در نهایت در دسته ۱۰۹ کیلوگرم به عضویت تیم ملی درآمد.

     

    مدیرعامل شرکت نفت خزر در گیلان حضور یافت

    روز سه شنبه استاندار گیلان در جربان دیدار با مدیرعامل شرکت نفت خزر از دنبال کردن جدی فعال‌سازی میدان نفت و گاز گیلان خبر داد.

    استاندار گیلان اظهار داشت: با برقراری هماهنگی‌های بین دستگاهی در استان، فعال‌سازی میدان نفت و گاز گیلان را با جدیت دنبال می‌کنیم.

    اسدالله عباسی، با اشاره به سابقه نزدیک به ۲ دهه‌ای از کشف میدان نفت و گاز در شرق استان، افزود: فعال شدن مخازن نفت و گاز شمال کشور و گیلان، از آرزوهای ماست و در زمان رأی اعتماد دولت به اینجانب به عنوان استاندار، این موضوع را مطرح کردم.

    استاندار گیلان عزم و اراده دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری در توسعه کشور را یادآور شد و گفت: ما نیز در استان، از این امر استقبال کرده و برای برقراری هماهنگی های لازم بین دستگاه‌ها، پای کار ایستاده‌ایم.

     

    پایان فصل کیوی در املش با برداشت ۲ هزار و ۸۰۰ تن محصول

    با فرا رسیدن روز چهارشنبه خبرها حاکی از پایان فصل برداشت کیوی درسطح ۸۰ هکتار از باغهای کیوی شهرستان املش با برداشت بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ تن محصول بود.

    به گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان املش؛ ۳۰ درصد کیوی برداشت شده از شهرستان املش به مصرف می رسد و عمده این محصول در شهرستانهای همجوار و استانهای همسایه و حتی به کشورهای آسیای میانه صادر می شود. ارزش اقتصادی این میزان برداشت ۳۳۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

     

    ایران و آذربایجان برای ساخت پل جاده‌ای بر روی آستاراچای توافق کردند

    به پایان این هفته که نزدیک شدیم حضور مدیران کشوری در استان پر رنگ تر شد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی کشورمان و جمهوری آذربایجان برای ساخت پل جاده‌ای بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای با هدف افزایش ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی توافق کردند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز سه‌شنبه پس از نشست مشترک مسئولان ایران و جمهوری آذربایجان در هتل اسپیناس آستارا گفت: پل جاده‌ای در جوار پل ریلی آستارا-آستارا ظرف ۱۵ ماه و با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

    خیراله خادمی افزود: طول پل ۹۷ متر و عرض آن ۳۲ متر و به صورت چهارخطه ساخته خواهد و اعتبار آن به صورت مشترک توسط دولت های ایران و جمهوری آذربایجان تامین خواهد شد.

     

    جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد

    چهارشنبه همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از بازگرداندن جام تاریخی سیمین رشی به موطن پس از سه دهه دوری خبر داد.

    مسعود حلاج پور افزود: جام سیمین رشی در کاوش‌های اوایل دهه ۷۰ محوطه‌ باستانی رشی رودبار استان گیلان کشف شده و پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه‌های مختلف خارجی از جمله تور نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در موزه‌های متعدد اروپایی به کشور بازگشت و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شده که با پیگیری‌های مجدانه این اداره کل و پس از اخذ مجوزهای لازم به محل نگهداری دائمی خود در موزه باستان‌شناسی رشت منتقل شد.

    این جام سیمین زراندود متعلق به اواخر دوره ساسانی (قرون ۶ و ۷ میلادی) بوده که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده‌کاری‌های هنرمندانه مزین شده است. این تصاویر شامل تصاویری از ماهی گیران و موجودات افسانه‌ای بالدار اعم از قوچ، اسب، شیر و بز کوهی که ملهم از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بوده و جمیع این نقوش اعجازآمیز در هنر فلزکاری زمان خود یک شاهکار هنری را خلق کرده است.

     

    استحکامات نظامی گلسرک گیلان ثبت ملی شد

    همچنین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت “استحکامات نظامی گلسرک رشت در فهرست آثار ملی خبر داد و افزود: تونل دستکند گلسرک در مرداد ماه امسال کشف شد و در همان زمان بدلیل فعالیت راهداری، پرونده درخواست ثبت اضطراری آن ارسال شد.

    ولی جهانی اظهار داشت: براساس بررسی ها ورودی اصلی تونل که به نظر می رسد برای مقابله با دشمن کنده شده است، از بدنه کوه پیدا شد و تاکنون عملیات نقشه برداری در ۶۰۰ متر از آن انجام گرفت.

    این تونل زیر زمینی به طول تقریبی ۷۰۰ متر شامل برج ها، پله های زیرزمینی، زاغه های مهمات، اتاق سربازان و غیره بصورت شمالی – جنوبی حدفاصل کوه گلسرک و امامزاده هاشم ساخته شده است. دوره دقیق احداث این تونل، کاربری سازه در دوره خودش، چگونگی فراهم آوری مصالح مورد نیاز و چگونگی تامین آب با بررسی و کاوش امکان پذیر خواهد بود.

     

    استاندارد سازی محصولات کشاورزی ضروریست

    برگشت دادن محموله صادراتی فلفل ایران توسط روسیه در هفته ای که آخرین روز آن را سپری می کنیم، خبر ساز شده بود؛ این اقدام، انتقادات صریح رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از متولیان دست اندر کار و طرح دغدغه استاندارد سازی و بهبود کیفی محصولات را در پی داشت.

    رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت با بیان اینکه به عنوان نماینده بخش خصوصی دغدغه استاندارد سازی و کیفیت محصولات را داریم، اظهار داشت: متاسفانه عدم توجه برخی مسئولان، تداخل برخی مسئولیت ها و انجام ندادن صحیح وظایف توسط بعضی از دست اندرکاران موجب بحران آفرینی در این بخش می شود.

    تیزهوش تابان افزود: باید آزمایش های لازم و اطمینان از رعایت استاندارد ها انجام می شد و اگر این محصولات واقعا مشکلی دارند ، مردم داخل کشور هم نباید مصرف کنند.

    وی با بیان اینکه تجارت خارجی عرصه ای رقابتی بوده و رقبای اصلی فلفل صادراتی ایران در روسیه رقیبان منطقه ای از جمله ترکیه می باشند ، تدبیر و توجه را برای آینده جهت جلوگیری از تکرار این موارد ضروری دانست .

     

    فرمانده جدید ناوگان دریایی شمال کشور معرفی شد

    ناخدا یکم حمیدرضا سعادت روز چهارشنبه با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مسئولان استانی به عنوان فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) معارفه شد.

    فرمانده جدید ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی روز چهارشنبه در آیین معارفه خود با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اصلی ترین برنامه، ارتقای وضعیت آمادگی و توان رزمی و دفاعی ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش با ۲ محور نیروی انسانی و تجهیزات است.

     

    سه دهیار به همراه چند مسئول در صومعه‌سرا بازداشت شدند

    در خبری که از غرب استان بدست مان رسید؛ دادستان صومعه‌سرا از بازداشت سه دهیار، یک مسئول فنی دهیاری‌ ها، یک مسئول از اتاق اصناف و رئیس یکی از اتحادیه‌های این شهرستان خبر داد.

    هادی بشری اظهار داشت: این افراد به اتهام اختلاس، ارتشاء و تحصیل مال از طریق نامشروع در صدور مجوز ساخت و ساز در روستاها بازداشت شدند.

     

    دولت نگاه ویژه ای به موضوع پسماند استان های شمالی دارد

    اما غروب چهارشنبه در جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با استاندار گیلان در رشت رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پسماند را مهم‌ترین بحث و چالش استان های شمالی کشور دانست و گفت: بر همین اساس دولت نگاه ویژه ای به پسماند سه استان شمالی دارد.

    مهدی جمالی‌نژاد اظهار داشت: برای نخستین بار است که در کشور قرارگاهی برای ساماندهی پسماند، نوسازی تجهیزات ناوگان حمل و نقل عمومی و امور شهرداری ها تشکیل می‌شود.

    وی افزود: اعتبارات خوبی برای معضل پسماند اختصاص یافته به طوری که این میزان منابع طی ۲ سال اخیر برای شهرداری ها به منظور مدیریت پسماند در چهل سال اخیر بی سابقه بوده است.

     

    استاندار: مشکل پسماند گیلان با اعتبارات قطره چکانی حل نمی‌شود

    استاندار گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات قطره چکانی منجر به حل مشکل پسماند در استان نمی شود، گفت: ساماندهی مسئله زباله، نیازمند مدیریت متمرکز است.

    وی موضوع پسماند در گیلان و مازندران را جدی دانست و متذکر شد: پسماند در هیچ جایی قابل مقایسه با این ۲ استان نیست و ما در گیلان با بحران مواجه هستیم.

    نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن زباله در استان تولید و دفن می‌شود که چالش‌های فراوانی را در گیلان از نظر نفوذ شیرآبه‌ها به سفره‌های زیر زمینی ایجاد می‌کند، اما توجه داشته باشیم رفع این مسئله، نیازمند تزریق اعتبارات کافی است و با تزریق قطره چکانی بودجه، طرح‌ها به نتیجه نمی رسند.

     

    همکاری با کشورهای همسایه اولویت اول دولت سیزدهم است

    آخرین روز کاری در گیلان نیز همراه با حضور مهمانی از وزارت امور خارجه بود، به نظر می رسد که گلایه های رئیس اتاق بازرگانی گیلان معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه را برای شنیدن صدای صادر کنندگان به این استان مرزی کشاند.

    صبح پنجشنبه معاون دیپلماسی اقتصادی امور خارجه با شرکت در جلسه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت: همکاری با کشورهای همسایه اولویت اول و سیاست دولت سیزدهم است.

    مهدی صفری با بیان اینکه ارتباطات با کشورهای همسایه فعال و مناسب است، افزود: اما این ارتباط باید دستاورد اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل فعالیت تجاری و صدور خدمات مهندسی جزء اولویت کاری دولت و وزارت امور خارجه است.

    وی افزایش ۲ برابری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه طی بازه زمانی چهارساله را برنامه اصلی دولت و وزارت‌خارجه عنوان و تصریح کرد: پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه آسیب‌پذیری اقتصادی کشور را به حداقل خواهد رساند.

     

    معطلی خط ریلی رشت – کاسپین قابل قبول نیست

    استاندار گیلان با بیان اینکه سالهاست کریدور ریلی شمال به جنوب به دغدغه تجار و صادر کنندگان تبدیل شده، گفت: تنها جای باقی مانده قطعه رشت به بندرکاسپین خط راه آهن است که نباید این همه سال معطل می ماند.

    اسدالله عباسی با تاکید بر ضرورت تکمیل خط ریلی رشت به کاسپین اظهار داشت: اعتبار این بخش باید تامین شود، ضمن اینکه پیمانکاران از حداکثر ظرفیت برای اتمام این قطعه استفاده کنند و البته پشتیبانی ها نیز انجام می شود.

     

    آستارا، میزبان مسابقات لیگ دسته اول فوتبال شد

    بعد از انجام ۹ هفته از بازی های لیگ دسته اول فوتبال، ورزشگاه وحدت این شهرستان با انجام اقدامات عمرانی شرایط لازم برای برگزاری مسابقات را پیدا کرد.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : ایرنا
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر