تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 38772
  • تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
  • پ

    آنچه در گیلان هفته گذشت: افزایش قیمت نان تا میزبانی از پیکر مطهر هشت شهید گمنام

    رفع تصرف پارک ملی بوجاق، افزایش قیمت نان، ثبت ملی آثار میراث طبیعی و فرهنگی گیلان، گرامیداشت سالروز سردار دلها ومیزبانی گیلان از پیکر هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس از مهم ترین عناوین خبری هفته در استان گیلان بود.

    به گزارش عصر گیلان، با توجه به ایام فاطمیه و همچنین دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مراسم‌های مختلفی طی هفته گذشته در رشت و سایر نقاط استان گیلان برپا شد و اقشار مختلف مردم ضمن شرکت در مراسم‌های سوگواری شهادت بانوی ۲ عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت سردار دلها شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشتند.

    همچنین مراسم نوح خوانی و عزاداری به مدت سه روز نیز با حضور مسئولان استانی و همچنین اقشار مختلف مردم در بیت آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت برپا شد و مراسم‌های عزاداری در مساجد و زیارتگاه‌های این استان نیز برگزار شد.

    اما گیلان علاوه بر این میزبان رویدادهای دیگری بود که ادامه گزارش نگاهی گذرا به مهم ترین عناوین اخبار هفته خواهیم داشت.

     

    افزایش قیمت نان در گیلان

    گیلانیان اولین هفته خود را با افزایش قیمت نان آغاز کردند و گرچه طبق اعلام قبلی از سوی خبرگزاری ایرنا و برخی دیگر از رسانه های استانی، اما بررسی های میدانی نشان داد که برخی از واحدهای خبازی حتی از ۲ روز قبل دست به این افزایش قیمت زدند.

    با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار، نان بربری با وزن چانه ۵۲۰ گرم یکهزار و ۳۰۰ تومان، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۳۵۰ تومان، نان سنگک با چانه ۵۷۰ گرم یکهزار و ۵۰۰ تومان، تافتون ۲۵۰ گرمی نیز ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

    همچنین قیمت انواع نان غیریارانه‌ای آزادپز نیز برای نان بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم یکهزار و ۸۰۰ تومان، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۴۲۰ تومان، نان سنگک با چانه ۶۳۰ گرم ۲ هزار تومان، تافتون ۲۵۰ گرمی ۷۰۰ تومان ابلاغ شده است.

    براساس برآوردها در میان نان ها ، نان بربری بیشترین مصرف را در گیلان دارد که پیش از این قیمت آن ۹۰۰ تومان بود و هم اینک نانوایان هر عدد از این نان را یکهزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند که ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت تعیین شده است که این امر در فروش نان بربری آزادپز نیز مشاهد شده و هر عدد نان به قیمت ۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

    البته نانوایان نیز در این گرانفروشی مقصر نیستند چون با توجه به نرخی که اعلام شده، آنها نمی‌توانند مابقی پول را که به برای یک نان ۲۰۰ تومان و برای ۲ عدد نان، ۴۰۰ تومان است را تهیه و به مشتری پرداخت کنند و به قول معروف دخل نانوایان و کیف پول مشتریان با قیمتهای جدید همخوانی ندارد.

     

    ۱۴ اثر میراث‌ طبیعی و فرهنگی گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد

    ثبت ۱۴ اثر میراث طبیعی و فرهنگی گیلان در فهرست ملی کشور دیگر خبر مهم روز شنبه ایرنا بود که ولی جهانی معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در این خصوص اعلام کرد: طی این مرحله ۲۰ پرونده میراث طبیعی و فرهنگی منقول استان برای ثبت ملی مطرح شد که پس از بررسی و تبادل نظر، در نهایت تعداد ۱۴ اثر مورد تأیید و واجد ارزش ثبت شناخته شد.

    جنگل‌های فندق‌لو، آلالان، آبشارهای شیله وشت و رو، اشیاء منقولی همچون منبر چوبی مسجد حاج صمدخان، شیء مفرغی، جام میثاق لیارسنگ‌بن از جمله آثاری هستند که پس از طرح پرونده، بررسی و تأیید شورای داوران در فهرست آثار میراث طبیعی و فرهنگی منقول به ثبت رسیدند.

    به گفته معاون میراث‌فرهنگی گیلان، ثبت هر اثر طبیعی علاوه بر فراهم‌آوردن امکان حفاظت بهتر و معرفی گسترده و جذب گردشگران داخلی و خارجی را مهیا کرده و در طی سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد آثار ثبتی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور بودیم که از مجموع ۱۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبتی استان گیلان، ۵۱۴ اثر مرتبط با میراث‌ طبیعی است.

    همچنین به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان، بناهای تاریخی «بقعه شیخ‌ زاهد چابکسر»، «خانه خسروآبادی رشت (حنانی‌ها)»، «خانه راهنما رشت»، «بقعه معین و مبین رودسر» و «بقعه نرگس خانم املش» پنج اثری هستند که مراتب ثبت آنها در روزهای اخیر توسط سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به اسدالله عباسی استاندار گیلان ابلاغ شد.

    بیش از پنج هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در گیلان شناسایی شده که بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بخشی از جنگل های هیرکانی گیلان بعنوان میراث طبیعی ثبت جهانی شده است.

     

    درگذشت مربی جوان ملوان بر اثر سانحه تصادف

    یکی دیگر از اخبار مهم روز شنبه ایرنا، درگذشت علیرضا حسنی‌مقدم مربی تیم فوتبال زیر ۱۵ سال ملوان بندرانزلی به دلیل سانحه تصادف بود.

    مرحوم علیرضا حسنی مقدم عصر روز شنبه گذشته با خودروی شخصی خود بر اثر انحراف دچار تصادف شدیدی شد و به دلیل جراحات وارده از این تصادف، جان به جان آفرین تسلیم کرد و جامعه فوتبال گیلان را داغدار کرد.

    این مربی جوان که تنها فرزند مهدی حسنی‌مقدم رئیس آکادمی باشگاه ملوان محسوب می‌شد، به عنوان مربی در تیم فوتبال زیر ۱۵ سال این باشگاه حضور داشت و بازیکنان این رده سنی را آموزش می‌داد که مراسم تشییع این مربی نیز روز یکشنبه در مسجد جامع سنگاچین بندانزلی برگزار و پیکر آن مرحوم به خاک سپرده شد.

     

    توزیع ۷۲ هزار بسته معیشتی در قالب رزمایش خدمت مومنانه

    خبر رزمایش نهضت خدمت مومنانه با توزیع ۷۲ هزار بسته معیشتی بین نیارمندان استان گیلان یکی دیگر از اخبار مهم روز یکشنبه گذشته ایرنا بود که این رزمایش با عنوان گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی در گلزار شهدای رشت و با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان ، سردار محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس این استان و سایر مسئولان برگزار شد.

    فرمانده سپاه قدس گیلان در حاشیه برگزاری این رزمایش در جمع خبرنگار ان اظهار داشت: هرکس برای خدا کار کند، پروردگار برای او سنگ تمام می‌گذارد که می‌توان به حضرت امام حسین (ع) اشاره کرد زیرا این امام مظلوم همه هستی خود را فدای اسلام کرد و در نقطه مقابل، خداوند نیز قدرت و عزتی به حضرت امام حسین (ع) داد که عالم‌گیر شد.

    سردار محمد عبدالله پور افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی نیز پیرو مکتب سیدالشهدا بود و همه هستی خود را فدای اسلام و ملت عزیز ایران کرد و خداوند نیز به این شهید بزرگوار عزت فراوانی داد که هم‌اینک با نام سردار دلها، رزمایش ها و کمک‌های مختلف برگزار می‌شود.

    وی ادامه داد: از روزی که کرونا همه‌گیر شد، طرح حاج قاسم سلیمانی وارد عرصه شد و گاهی اوقات احساس می‌کردیم که خود این شهید بزرگوار این طرح را مدیریت می‌کند و پس از انجام طرح غربالگری برای بیماری کرونا، رزمایش مواسات و کمک مومنانه به نیازمندانی که از کرونا دچار آسیب شده بودند نیز انجام شد و امروز نیز به یاد این شهید بزرگوار ۷۲ هزار بسته معیشتی توزیع می‌شود.

    فرمانده سپاه قدس گیلان بیان کرد: در طرح واکیسناسیون نیز همینگونه بود و همه این طرح ها به شکل معجزه آسایی اثرگذاری دارد و خداوند به احترام حاج قاسم سلیمانی، به ملت ما محبت می‌کند و از سوی دیگر کمک مردم در طرح مواسات عادی نیست چون قلب مردم ما رئوف‌تر شده و اکثر افرادی که در این طرح حضور می یابند، از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند.

     

    راه اندازی پویش اهدای خون به نیابت از حاج قاسم در گیلان

    پویش سراسری اهدای خون با شعار “به نیت حاج قاسم مردی که قطره قطره خون خود را برای سربلندی ایران اسلامی فدا کرد”، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در استان گیلان راه‌اندازی شد.

    این پویش که از روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد با توجه به فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با سراسر کشور در استان گیلان راه‌اندازی شد و تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد.

    پایگاه‌های انتقال خون در رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، بندرانزلی، فومن، آستارا، تالش، املش و آستانه‌اشرفیه برای خونگیری از داوطلبان اهدای خون به نیت حاج قاسم سلیمانی آماده‌است.

     

    اعلام آمار ۹ ماهه گردشگری در گیلان

    افزایش ۵۸ درصدی ورود گردشگران به گیلان دیگر خبر مهم روز دوشنبه ایرنا بود که حمیدرضا اذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان در این خصوص گفت: طی ۹ ماهه امسال حدود ۲۲ میلیون گردشگر و مسافر وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸ درصدی را نشان می دهد.

    به گفته وی، طی مدت یاد شده بیش از هشت هزار گردشگر خارجی از مرز زمینی آستارا و فرودگاه سردار جنگل رشت وارد استان شدند که این میزان نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است و همچنین تعداد خارجی های اقامت کننده در مراکز اقامتی استان گیلان ۸۷۲ نفر است که این رقم رشد ۲۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

    وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی چندین ماه پس از همه گیری کرونا، در مردادماه ۱۳۹۹ براساس بخشنامه ای در خصوص حمایت از کسب و کارهای حوزه گردشگری با مرخصی و یا تعطیلی تاسیسات گردشگری موافقت کرده بود که اینک به دلیل بهبود وضعیت کرونا و انجام واکسیناسیون دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ملزم به بازگشایی دفتر، اجرای تور و فعالیت هستند.

    به گفته آذرپور، در صورتیکه دفاتر بدون عذر موجه شروع به کار ننمایند به تشخیص مرجع صادرکننده مجوز فعالیت آنها لغو می شود و دفاتر خدمات مسافرتی ملزم به ارائه گزارش ماهیانه به این اداره کل هستند و در غیر این صورت به تشخیص مرجع صدور مجوز موضوع در کمیسیون تخلفات مطرح می شود .

    اواخر سال ۹۸ بود که هجوم ویروس کرونا نفس گردشگری را در آستانه جشن نوروز و زمان پرشور گردشگری تنگ کرد و همه ابعاد زیستی، اقتصادی، تعاملات و مبادلات را تحت تاثیر جامعه گردشگری این استان را با بحران مواجه کرد و این روند در مدار خوف و بهبود ادامه یافت تا به امروز که با انجام واکسیناسیون و بهبود نسبی شرایط کرونا مرزها باز شد و با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی اندکی وضعیت سفر بهبود یافته است .

    گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود. بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، تالش، رودسر و آستارا در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در رنگ‌بندی آبی قرار دارند و تنها شهرستان رودبار زرد است. آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان در مجموع روند کاهشی را طی می کند.

     

    پارک ملی بوجاق گیلان رفع تصرف شد

    رفع تصرف از پارک ملی بوجاق اولین خبر مهم روز سه شنبه ایرنا بود که با پیگیری مسئولان زیست محیطی و قضایی استان از اراضی حفاظتی پارک ملی خشکی- دریایی بوجاق کیاشهر واقع در شرق گیلان رفع تصرف شد.

    ساسان کفایی مدیرکل محیط زیست گیلان در این خصوص اظهار داشت: در اقدامی هماهنگ همه سازه های نامتجانس و معارض در پارک ملی بوجاق که قریب به ۱۰ سال بر خلاف تمام قوانین و مقررات حفاظتی مترتبط بر پارک ملی، به قصد تصرف و تغییر کاربری، احداث و جاگیر شده بودند، با حمایت تام دستگاه قضایی استان قلع و قمع و رفع تصرف شد.

    این اقدام در حالی بوقوع پیوست که از ابتدای سال ۱۳۹۹ ، متعاقب استاندارد سازی هرچه دقیق تر منطقه حفاظت شده پارک ملی بوجاق، پرونده رفع تعارضات یاد شده بطور ویژه در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان بود.

    به همین منظور چندین نوبت بازدید مشترک بین اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و دستگاه قضایی استان بویژه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی ریاست دادگستری استان گیلان، از این منطقه حفاظتی انجام شد و تخلفات محرز متعدیان به تایید مقام محترم قضایی رسید و سرانجام منتج به صدور حکم تخریب تمامی سازه های غیر مجاز و خروج کامل متخلفان از اراضی ملی تحت حفاظت محیط زیست استان گیلان در حوزه پارک ملی بوجاق شد.

    کفایی اظهار داشت:سال ۱۳۹۱ متعاقب درخواست برخی از اهالی برای احداث سازه های سازگار با محیط زیست و بصورت موقت، با انگیزه اجرای طرح گردشگری و طرح سالم سازی ساحل دریا در منتهی علیه جنوب غربی پارک ملی بوجاق، به رغم تمام قوانین حفاظتی پارک ملی ، موافقت شد.

    مدیرکل محیط زیست گیلان گفت:سرانجام پس از قریب به ده سال به رغم آزار و اعمال نفوذ مافیای زمین خواری، با هماهنگی و همگامی دستگاه حاکمیتی حفاظت محیط زیست استان و دستگاه قضایی، عدالت به نفع طبیعت و احترام به قوانین جاری کشور اجرا شد و با خروج کامل متخلفان، دست تعرض و منفعت طلبشان کوتاه شد.

    پارک ملی بوجاق که دارای عالی ترین درجه حفاظتی در منطقه چهارگانه است که در خرداد ماه سال ۱۳۸۱ ، منطقه ای بوسعت ۳۲۶۰ هکتار مشتمل بر دهانه سفیدرود، تالاب بوجاق در غرب و لاگون کیاشهر در شرق آن به انضمام بخش هایی از پهنه آبی دریای خزر تا عمق ۶ متر در امتداد پارک، بعنوان پارک ملی بوجاق مورد تصویب قرار گرفت.

    این منطقه زیستگاه مهم زمستان گذرانی پرندگان در خطر انقراض جهانی است و از زیستگاههای مهم تخم ریزی و زادآوری ماهیان محسوب میشود و بر اساس معیارهای مهمی چون گیاهان و جانوران منطقه بویژه زیستگاه پرندگان در زمره رامسرهای سایت های ایران است.

     

    پرونده ثبت ملی تصنیف میرزا کوچک خان تدوین شد

    از دیگر رویدادهای مهم هفته گذشته تدوین پرونده ثبت ملی تصنیف میرزاکوچک خان بود که روز چهارشنبه از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان اطلاع رسانی شد. به گفته ولی رضایی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان ، پرونده تصنیف میرزاکوچک خان به منظور ثبت این اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور تدوین شد.

    تصنیف پرآوازه میرزا کوچک خان از جمله آثار برجسته فرهنگی اجتماعی استان گیلان به شمار می‌رود و سالیان طولانی در بین نسل‌های مختلف عامه مردم زمزمه می شود که بر اساس مطالعات انجام شده در طی مراحل تشکیل پرونده، قدمت این تصنیف حدود یکصد سال تخمین زده شد اما سراینده واقعی آن مشخص نیست زیرا در منابع مختلف سرایش آن به افرادی نسبت داده شد که مدرک مستدلی برای اثبات آن موجود نیست.

    این تصنیف نخستین بار به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شده است و یکی از دلایل ماندگاری این سروده را، می‌توان استفاده از آن در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی، آهنگسازی محمد میرزمانی و صدای استاد پیشکوست موسیقی فولکرویک گیلان ناصر مسعودی برشمرد.

     

    تغییر مدیریتی در گیلان به اداره کل گمرکات آستارا رسید

    فصل تغییرات مدیریتی در دولت سیزدهم که تا کنون در میان فرمانداری های استان گیلان تجربه شد، عصر چهارشنبه گذشته به اداره کل گمرکات آستارا رسید. طی آئینی و با حضور ناظر گمرکات استان گیلان، سعید نادری به عنوان سرپرست اداره کل گمرک شهرستان آستارا معرفی شد.

    شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی است.

     

    پیکر مطهر هشت شهید گمنام در رشت تشییع شد

    اما مهمترین خبر روز پنجشنبه ایرنا تشییع پیکر هشت شهید گمنام بود که همزمان با سالروز شهادت ام ابیها حضرت صدیقه طاهره (س) بود، پیکر مطهر هشت شهید گمنام پس از اقامه نماز توسط آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان با حضور باشکوه مردم در میدان شهدای ذهاب (شهرداری) تا میدان فرهنگ رشت تشییع شد.

    میانگین سن این شهدا بین ۱۷ تا ۲۵ سال است و در عملیات‌های مختلف نظیر کربلای ۵، والفجر مقدماتی، رمضان، بدر و در حمله دشمن در منطقه زبیدات به شهادت رسیده اند.

    پیکر پنج شهید گمنام در موزه دفاع مقدس گیلان واقع در لشکر ۱۶ قدس جنب باغ رضوان، پیکر یک شهید در محوطه دانشگاه پیام نور رشت واقع در بلوار امام خمینی این شهر و پیکر دو شهید گمنام دیگر هم در پارک پاشوران سیاهکل به خاک سپرده می شوند.

    اسدالله عباسی استاندار گیلان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت یاد شهدای والامقام، پیکرهای مطهر شهیدان را موجب نورانی و عطرآگین شدن فضای استان خواند و گفت: شهدا، عزت بخش و نمایانگر راه حیات و سعادت هستند.

    وی حضور پرشور مردم در مراسم تشییع پیکر شهدا را نشان‌دهنده باور جامعه به ادامه راه نورانی شهیدان عنوان و تصریح کرد: این مردم قدردان شهدا، ایثارگران و خانواده های معظم آنان هستند.

    گیلان در دوران دفاع مقدس حدود هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز تقدیم میهن اسلامی کرده است.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر