تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهاقتصاد
  • کد خبر : 6580
  • تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
  • پ

    آغاز توزیع کود شیمیایی در گیلان

    ۷۵ هزار تن کود شیمیایی رایگان از امروز بین کشاورزان گیلانی توزیع می شود.

    به گزارش عصر گیلان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز گفت: اجرای این طرح در راستای افزایش درآمد خانوار‌ها و به منظور کاهش واردات برنج صورت گرفته است.

    سید علی موسوی افزود: با توجه به اینکه گیلان ۳۰ درصد برنج کشور را تولید می‌کند و حدود ۳۰۰ هزار بهره بردار در این استان در بخش تولید برنج فعالیت دارند، به طور حتم افزایش این محصول مهم می‌تواند در افزایش درآمد این قشر از جامعه تاثیر مثبتی داشته باشد.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: با این وجود و با توجه به ظرفیت‌های بسیج به خصوص ظرفیت موجود در روستاها، این تفاهم‌نامه منعقد و طرح را از اوایل سال ۹۷ با به کارگیری ۳۰۰ مربی در ۳۰۰ هکتار از شالیزار‌های گیلان آغاز کردیم.

    موسوی همچنین گفت: سال ۹۸ نیز این طرح با استفاده از بذر و کود‌های استاندارد، در ۶ هزار هکتار انجام شد و ۵۰ تن کود نیز تهیه و توزیع شد، اما امسال پیش بینی ما تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ هزار هکتار شالیزار است که توزیع ۷۵ تن کود را آغاز کردیم.

    وی اظهار داشت: افزایش محصول برنج، افزایش درآمد کشاورزان، کاهش ضایعات برنج، مبارزه با آفات و بیماری ها از مهمترین عوامل اجرای این طرح می‌باشد که خوشبختانه تاکنون این طرح مورد استقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است.

    رئیس سازمان بسیج کشاورزی سپاه قدس گیلان همچنین نیز با اشاره به طرح بسیج همگام با کشاورز و آغاز توزیع رایگان ۷۵ تن کود استاندارد بیان کرد: توزیع این مقدار کود در راستای طرح بسیج همگام با کشاورز در استان گیلان آغاز شده که این میزان کود استاندارد با همکاری سپاه و جهاد کشاورزی گیلان و برای افزایش تولید برنج در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

    مرتضی مرادی افزود: طرح بسیج همگام با کشاورز از سال ۹۷ با همکاری موسسه تحقیقات برنج، سازمان جهاد کشاورزی و سپاه قدس گیلان با هدف حمایت از محصول راهبردی برنج و با حمایت استانداری آغاز بکار کرد.

    وی با اشاره به این که در این مدت نیز، هزار و ۸۴۶ مربی در خصوص ارقام مختلف برنج و ۸۷۰۰ کشاورز به طور مستقیم آموزش دیدند و در کلاس‌های ویژه این طرح حضور یافتند، خاطرنشان کرد: طی سه سال اجرای این طرح خوشبختانه شاهد افزایش بین هشت الی ۲۲ درصدی محصول برنج در شالیزار‌های تحت پوشش این طرح در گیلان هستیم.

    مرادی ادامه داد: همچنین در این مدت شاهد افزایش تولید چهار هزار و ۸۱۰ تن شلتوک در مزارع تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز با ۴۴۰ میلیارد ریال سود بودیم.
    استان گیلان با داشتن حدود ۲۳۸ هزار هکتار مزارع برنج، ۳۵ درصد از اراضی این محصول راهبردی و تولید ۳۰ درصد از برنج کشور را به خود اختصاص داده است.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک

    مطالب مرتبط

    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر