تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهحوادث
  • کد خبر : 7234
  • تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
  • پ

    آتش سوزی در کشتی نظامی ایران / کشتی غرق شد/ نجات همه کارکنان

    به دنبال گسترش حریق در شناور خارک و پس از انتقال کارکنان به ساحل، تلاش شناورها و دستگاه های کشوری و لشکری برای اطفاء حریق و نجات این شناور بی نتیجه ماند.

    به گزارش عصر گیلان، روز گذشته ناو پشتیبانی خارک نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران بعد از بازگشت از ماموریت دریانوردی در حوالی بندر جاسک دچار حریق شد و علی رغم همه تلاش های برای اطفا حریق، ناو خارک غرق شد.

    آن طور که روابط عمومی منطقه دوم دریایی ارتش در اطلاعیه رسمی خود گفته است سرنشیان این ناو که دانشجویان نداجا نیز جزو آنها بوده‌اند قبل از غرق شدن خارک از آن خارج شده و همگی در سلامت هستند و این حادثه بدون تلاف جانی بوده است. مسئول روابط عمومی منطقه دوم نداجا اما می‌گوید 20 نفر از کارکنان ناو دچار سوختگی جزئی شده اند.

    هنوز هیچ منبع رسمی علت اصلی بروز حادثه را عنوان نکرده‌ است، اما برخی منابع دلیل بروز حادثه را آتش سوزی در برخی سامانه های داخلی ناو خارک عنوان کرده‌اند.

    گفتنی است، ناو تدارکاتی و بالگرد بر خارک به سفارش نیروی دریایی ارتش در سال 1356 در انگلیس ساخته شد و هفت سال بعد و در اثنا دفاع مقدس به نیروی دریایی ارتش تحویل شد. البته نداجا دو فروند از این ناو را به انگلیس سفارش داده بود که کشور سازنده به دلیل تحریم‌های تسلیحلاتی علیه ایران از تحویل دومین فروند این ناو به نیروی دریایی خودداری کرد.

    تا قبل از رونمایی از ناوبندر مکران، ناو خارک با 33 هزار تن وزن بزرگترین ناو تدارکی غرب آسیا و تنها ناو ایرانی با سیستم پیشران دیگ بخار بود. این ناو مجهز به آشیانه حمل بالگرد ضد زیردریایی SH3-D هم بود.ناو خارک با طول 207 متر، عرض 26.5 متر می توانست با سرعت 39.8 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

    ناوهای تدارکاتی وظیفه پشتیبانی از ناوگروه های رزمی را به عهده دارند و همراه خود سوخت، مواد غذایی و مهمات و دیگر ملزومات ناوهای رزمی را حمل می کنند.

    سال 1397 ناو خارک بعد از 5 سال تعمیر اساسی در قالب ناوگروه 54 عازم آبهای خلیج عدن شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در این باره گفته بود که مهم ترین بخش تعمیر شده در ناو خارک سیستم دیگ بخار این ناو بوده است که فناوری پیچیده‌ای هم داشته که تنها در اختیار کشور سازنده آن بوده است.

    ناو خارک بارها در آبهای آزاد و بین اللملی حضور یافته بود اما شاید بتوان مهمترین ماموریت این ناو را عبور از کانال سوئز دانست. بهمن ماه سال 89 ناو گروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوهای سهند و خارک با عبور از کانال سوئز در بندر لاذقیه سوریه پهلوگیری کرد و در هنگام بازگشت به سوالات نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی برای معرفی خود پاسخ نداده بود.

    ناو خارک به سیستم های اطفا حریق هم مجهز بوده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این سیستم توانسته بدرستی عمل کند یا نه و بررسی ها برای مشخص شدن علت دقیق بروز سانحه ادامه دارد.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    منبع : تسنیم
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر