تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
  • خانهجامعه
  • کد خبر : 37667
  • تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
  • پ

    آتش‌سوزی ۱۳۰هکتار جنگل تا تغییر چهار مدیر در گیلان هفته‌ای که گذشت

    طی هفته گذشته گیلان شاهد آتش سوزی بیش ۱۳۰ هکتار جنگل و همچنین ترافیک تغییر مدیریتی در سه فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان بود.

    به گزارش عصر گیلان، طی هفته گذشته وزش باد شدید در گیلان مشکلات زیادی را ایجاد کرد که سرعت این باد در بعضی از نقاط به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رسید که این وزش باد علاوه بر صدمه زدن به زیرساخت ها و تاسیسات این استان، منجر به مرگ یک هموطن و همچنیین باعث آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان شد.

    نخستین خبر مهم روز شنبه ایرنا نیز مربوط به هشدار اداره کل هواشناسی گیلان به وزش باد گرم در این استان بود که ساعاتی پس از این خبر سرعت باد به صورت موقت و لحظه‌ای در اسب بونی تالش به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت و در گردنه حیران به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت رسید.

    وزش باد گرم که چند روز در گیلان ادامه داشت در طول هفته منجر به آتش سوزی در بعضی از مناطق جنگلی شد که بر اساس آخرین برآورد ۱۳۰ هکتار از سه منطقه جنگلی در شهرستان‌های رودبار و سیاهکل دچار حریق شد.

    ماموران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و نیروهای امدادی گیلان نیز برای کنترل و مهار کامل حریق در مناطق جنگلی یاد شده حضور یافتند و این نیروها تا اتمام آتش‌سوزی و مهار کامل آن در این مناطق حضور داشتند.

    همچنین وزش باد با ۹۴ کیلومتر سرعت در ساعت در اراضی جلگه‌ای این شهرستان، سبب فوت یک نفر و مصدومیت چهار فرد دیگر شد و برق بخش‌هایی از شهرها و روستاها را دچار قطعی و اختلال کرد.

    وزش شدید باد در شهرستان تالش منجر به فوت یک مرد ۶۰ ساله در روستای انوش محله بر اثر فروریختن دیوار مدرسه شد و چهار نفر از روستانشینان بخش مرکزی نیز به علت تخریب و ریزش دیوار یا سقوط از پشت بام مصدوم شدند و چندین اصله درخت نیز در شهرها و روستاهای شهرستان بر روی وسایل نقلیه سقوط کرد.

     

    ۱۶ شهرستان گیلان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

    دیگر خبر مهم روز شنبه مربوط به آبی شدن کرونایی ۱۶ شهرستان گیلان بود که طبق تازه‌ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار مناطق آبی در نقشه رنگبندی کرونایی گیلان افزایش یافت و به ۱۶ شهرستان رسید.

    براساس ارزیابی جدید نرم افزار ماسک مجموع مناطق آبی استان گیلان نسبت به ارزیابی هفته گذشته از ۱۴ شهرستان به عدد ۱۶ افزایش یافت و همچنین طبق این گزارش شهرستان های زرد از سه به یک کاهش یافت.

    طبق این ارزیابی رودسر و آستارا که پیش از این در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند در نقشه جدید استان گیلان در رنگ بندی آبی قرار گرفتند.

    به این ترتیب املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، نالش، رودسر و آستارا در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در رنگ‌بندی آبی قرار دارند.

     

    تغییر فرمانداران سه شهرستان در

    معرفی سرپرست فرمانداری شهرستان رشت نیز یکی از اخبار مهم روز شنبه بود که طبق حکمی از سوی استاندار گیلان، حمیدرضا امام پناهی به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان رشت معرفی شد و از زحمات علی فتح اللهی فرماندار پیشین شهرستان رشت قدردانی به عمل آمد.

    امام پناهی پیش از این مشاور امور ایثارگران استانداری گیلان بوده و عضویت در هسته مرکزی گزینش استانداری، فرمانداری شهرستان رضوانشهر، معاونت فرمانداری آستانه اشرفیه، بخشدار سردار جنگل فومن و مسئول دفتر سیاسی فرمانداری صومعه سرا از سوابق کاری وی به شمار می رود.

    همچنین در طول هفته با صدور حکمی از سوی اسدالله عباسی استاندار گیلان، اسفندیار جوشن به عنوان سرپرست فرمانداری خمام منصوب و جانشین عبدالوحید احمدی شد.

    معاون مدیرکل و رئیس گروه اتباع و مهاجرین خارجی استانداری و بخشداری کوچصفهان از توابع شهرستان رشت از جمله سوابق اسفندیار جوشن است.

    شهرستان خمام که زمستان سال گذشته از بخش خمام به شهرستان ارتقاء یافت، دارای ۲ بخش مرکزی و چوکام و چهار دهستان چاپارخانه، کته سر، چوکام و فرشکی می باشد.

    با صدور حکم دیگر از سوی استاندار گیلان، مختار رضایی کاشکی به عنوان سرپرست فرمانداری املش منصوب شد تا سومین تغییر در فرمانداری‌های گیلان انجام شود.

    وی در کارنامه خود سرپرستی فرمانداری رضوانشهر، معاونت فرمانداری شهرستان ماسال و مسئولیت امور اجتماعی و انتخابات فرمانداری شهرستان سیاهکل را دارد.

    پیش از این نیز، محمد رنجبر نیاول به عنوان فرماندار شهرستان املش مشغول به کار بود

     

    هشت هزار اثر از گیلان به جشنواره سردار دل‌ها ارسال شد

    ارسال بیش از هشت هزار اثر از فرهنگیان و دانش‌آموزان استان گیلان به دومین جشنواره کشوری فرهنگی هنری علمدار با موضوع “سردار دل‌ها” حاج قاسم سلیمانی اولین خبر مهم روز یکشنبه هفته گذشته ایرنا بود که این جشنواره کشوری به میزبانی استان کرمان برگزار شد.

    این جشنواره در بخش فرهنگیان در رشته های نمایشنامه‌نویسی، فیلم کوتاه، نماهنگ و شعر برگزار شد و بخش دانش‌آموزی نیز به تفکیک دوره تحصیلی در ابتدایی نقاشی، موشن‌گرافی، خط ریز، متوسطه دوره اول عکاسی، نقاشی دیجیتال، شعر و متوسطه دوره دوم ویدیو کست و داستانک برگزار شد.

    به گفته معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گیلان، این استان با ارسال بیش از هشت هزار اثر به جشنواره فرهنگی و هنری علمدار به لحاظ میزان مشارکت در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت.

    غریب اظهار داشت: برگزیدگان جشنواره کشوری علمدار با موضوع سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی اواسط دی ماه همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی اعلام می‌شوند که سال تحصیلی گذشته در اولین جشنواره علمدار، حدود سه هزار اثر از دانش‌آموزان و فرهنگیان گیلان به دبیرخانه کشوری ارسال شد که در پایان ۶ دانش‌آموز و پنج همکار فرهنگی توانستند رتبه‌های برتر را از آن خود کنند و از لحاظ میزان مشارکت نیز استان گیلان رتبه هشتم را در بین استان ها کسب کرده‌بود.

     

    خداحافظی گیلان با جام حذفی در پی شکست شهرداری آستارا

    اما اولین خبر مهم روز دوشنبه مربوط به حذف تیم شهرداری بندرآستارا از گردونه رقابت های جام حذفی کشور بود که با با توجه به اینکه این تیم تنها نماینده گیلان در مرحله چهارم رقابتهای جام حذفی کشور در فصل جاری بود، با حذف شهرداری آستارا، گیلان دیگر نماینده‌ای در مراحل بعدی این دوره از مسابقات نخواهد داشت.

    مرحله چهارم رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور از روز یکشنبه ۲۸ آذر آغاز و تیم شهرداری بندرآستارا تنها نماینده گیلان در این مرحله با نتیجه چهار بر صفر مقابل تیم گل گهر سیرجان مغلوب شد تا این تیم نیز از گردونه رقابتهای جام حذفی کنار گذاشته شود.

    تنها نماینده گیلان در مرحله چهارم جام حذفی کشور که در مرحله قبلی این رقابتها در شهرآورد گیلان در مسایقات جام حذفی کشور، برابر تیم الماس تازه‌آباد لنگرود به برتری رسیده بود، به مرحله چهارم صعود کرد که در این مرحله، ۱۶ تیم برتر مرحله سوم و همچنین ۱۶ تیم حاضر در رقابت‌های لیگ برتر طبق قرعه کشی انجام شده با هم به رقابت می‌پردازند .

    همچنین ملوان بندرانزلی که یکی از پرافتخارترین تیمهای جام حذفی کشور محسوب می‌شود، در مرحله سوم این رقابتها مقابل مس شهربابک متحمل شکست شد تا از صعود به مرحله چهارم رقابتهای فصل جاری جام حدذفی کشور باز بماند.

    تیم ملوان بندرانزلی که یکی از تیمهای شهرستانی افتخارآفرین این مسابقات محسوب می‌شود، در سالهای ۶۵ و ۶۹ عنوان قهرمانی و در سالهای ۶۶ و ۶۷ عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های جام حذفی کشور را کسب کرد و با ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی، یکی از پرافتخارترین تیمهای کشور در مسابقات جام حذفی کشور بشمار می‌رود.

     

    مستند چله شب گیلانی از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا تولید شد

    خبر تولید مستندچله شب گیلانی دیگر خبر مهم روز سه شنبه ایرنا بود که مستند شب چله گیلانی در قالب طرحی پژوهشی و با هدف گام برداشتن در راستای ثبت جهانی آئین یلدا ایرانی از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تولید شد.

    به گفته زهره عطایی آشتیانی رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، مرکز اسناد فرهنگی آسیا (Asian Cultural Documentation Center for UNESCO) به منظور شناساندن میراث فرهنگی و معرفی و ترویج فرهنگ کشورهای آسیایی به یکدیگر و به جهانیان و گسترش تعامل علمی، فرهنگی و هنری میان کشورهای آسیایی فعالیت می‌کند.

    شناساندن میراث فرهنگی ملل آسیا به یکدیگر و به جهانیان در پیوند با سازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از اهداف این مرکز است؛یکی از مهم ترین اهداف این مرکز پژوهش درباره مولفه های فرهنگی ، معرفی و شناساندن آنها است.

    این مرکز بر آن است تا با کاربست دستاوردهای پژوهشی از طریق فضاهای مجازی، تولیدات دیداری یا شنیداری دارای قابلیت انتقال سریع و به خاطرسپاری آسان تر ، سطح اندیشگانی جامعه را ارتقا بخشد؛بر همین اساس دستاورد طرح های پژوهشی صرفاً در اختیار جامعه فرهیخته و دانشگاهی نخواهد بود بلکه با حفظ محتوای علمی، اما بازنویسی آن به متون ساده تر در دسترس تمامی افراد جامعه قرار می گیرد.

    به گفته ویف با چنین نگرشی مرکز اسناد فرهنگی آسیا همسو با رویکرد جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای ثبت آئین یلدا در شمار میراث فرهنگ جهانی یونسکو، مشارکت در این مهم را برای خود یک ضرورت می داند،زیرا باور دارد برداشتن این قدم های به ظاهر کوچک فرهنگی موجب رسیدن به نتیجه ای مطلوب خواهد شد.

     

    رزمنده شهید گیلانی پس از ۳۳ سال شناسایی شد

    شناسایی پیکر مطهر یکی از شهدای گیلان پس از ۳۳ سال یکی از اخبار مهم روز چهارشنبه بود که پیکر مطهر شهید رضا صادق‌ محبوب اهل شهرستان رودسر گیلان و از رزمندگان تیپ ۱۱۶ زرهی قزوین که سال ۶۷ در منطقه شرهانی به شهادت رسیده بود پس از ۳۳ سال در این منطقه شناسایی شد.

    پس از ۳۳ سال انتظار، پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده رضا صادق‌محبوب از طریق آزمایش DNA شناسایی شد که آیین تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید رضا صادق‌محبوب، روز پنجشنبه در رشت با حضور اسدالله عباسی استادار گیلان، سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان و دیگر مسئولان این ایتان برگزار شد و پیکر مطهر این شهید روز یکشنبه پنجم دی‌ماه در زادگاهش روستای مرداب‌سر بخش کلاچلای شهرستان رودسر برزگار شود.

     

    سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گیلان معرفی شد

    معرفی سرپرست جدید سازمان جهاد کشاروزی گیلان نیز از دگیر اخبار مهم روز چهارشنبه ایرنا بود که طی حکمی از سوی سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، صالح محمدی به عنوان سرپرست جهاد کشاورزی استان گیلان منصوب و معرفی شد.

    صالح محمدی دارای ۲۴ سال سابقه کار در زیرمجموعه های جهاد کشاورزی دارد وی پیش از این مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان بود. پیش از محمدی نیزف مسعود الماسی رئیس پیشین جهاد کشاورزی استان گیلان نزدیک به ۱۷ ماه مسئولیت این پست را بر عهده داشت.

     

    آغاز رقابتهای بسکتبال لیگ دسته اول کشور در رشت

    آغاز گروه چهارم مسابقات بسکتبال لیگ دسته اول مردان کشور از دیگر اخبار مهم روز چهارشنبه بود که این مسباقات به میزبانی تیم سپیدرود در سالن ۶ هزار نفره شهدای رشت و با حضور تیمهای سپیدرود رشت، خانه بسکتبال خراسان رضوی، عقاب تهران و کاله تهران آغاز شد.

    در نخستین روز این رقابتها، تیمهای بسکتبال سپیدرود رشت برابر عقاب تهران به برتری رسید و در دومین بازی نیز، تیمهای کاله تهران و خانه بسکتبال خراسان رضوی رو در روی هم قرار گرفتند که در نهایت کاله تهران در یک بازی برتر و یکطرفه با نتیجه ۸۲ بر ۲۸ حریف خود را شکست داد.

    رقابتهای بسکتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور در ۲ منطقه شمال و جنوب برگزار می‌شود که تیمهای حاضر در این دوره از مسابقات در هر منطقه، در هشت گروه قرار دارند که تیمهای سپیدورد رشت، ملوان بندرانزلی و داماش نمایندگان گیلان در این لیگ هستند.

    تیم بسکتبال ملوان بندرانزلی دیگر نماینده استان گیلان در این دوره از رقابتها در گروه پنجم این مسابقات با تیمهای بانی‌نو تهران، توفارقان آذرشهر و خانه بسکتبال اردبیل همگروه شد.

    همچنین تیم بسکتبال داماش گیلان دیگر نماینده این استان نیز طبق قرعه کشی انجام شده در گروه ششم این رقابتها با تیمهای شیمیدر قم، شکلّی تهران و خانه بسکتبال قزوین همگروه است.

    تیمهای منطقه شمال که نمایندگان گیلان نیز در آن حضور دارند، در هشت گروه چهار تیمی تقسیم شده و به صورت رفت و برگشت ‌بازیهای این مرحله را انجام می‌دهند و در نهایت تیمهای برتر هر گروه به مرحله دوم راه خواهند یافت.

     

    ۵۸ فرد دارای علائم کرونا از مرز آستارا بازگردانده شدند

    شناسایی ۵۸ فرد مشکوک به کرونا و بازگرداندن آنان از مرز آستارا از دیگر اخبار ویژه هفته بود که طی ۲ ماه گذشته با انجام نزدیک به هفت هزار تست، از ورود ۵۸ فرد مبتلا به کووید ۱۹ به کشور جلوگیری شده است.

    وضعیت شهرستان از نظر شیوع کرونا، آبی است و موردی از سویه اُمیکرون در آستارا مشاهده نشده و در مرز این شهرستان همه افراد حتی دیپلمات ها از نظر کرونا پایش و آزمایش می شوند.

    به گفته بصیری مقدم مدیر شبکه بهداشت و درمان بندراستارا، چهار هزار و ۳۵۴ نفر بالای ۱۸ سال تا آخر آذرماه در این شهرستان مرزی دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند، اما متاسفانه ۱۰ درصد مردم این شهرستان هنوز واکسن نوبت اول را دریافت نکرده اند.

    برابر آمارها از یک جمعیت یکصد هزار نفری که واکسن نزده باشند، ۴۱۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند، در صورتی که اگر همان یکصدهزار نفر واکسن دریافت بکنند، در صورت ابتلا همه آنها، فقط یک نفر از دنیا خواهد رفت و این آمار گویای تاثیر مثبت واکسیناسون در مقابله با کووید ۱۹ است.

     

    ورود گیلان به فصل زمستان با بارش سنگین برف در ارتفاعات

    اما گیلان هفته گذشته را با خبر برفی شدن تمام جاده‌های کوهستانی گیلان و همچنین رسیدن ارتفاع برف به حدود 50 سانتیمتر در محور اسالم- خلخال پایان داد که بنا به اعلام ادره کل راهداری استان گیلان، بارش برف تاکنون در دیلمان نیز ۱۰ سانتیمتر و در ماسوله در حد سپید پوش شدن گزارش شده است.

    همچنین بنا به همین گزارش، شرایط محورهای جلگه ای استان نیز بارانی و لغزنده اعلام شد و تمامی راههای استان به غیر از محور پونل – خلخال که بدلیل ایمنی کم از زمان بارش سنگین برف از مدتی قبل مسدود شده، مابقی محورها باز و تردد در انها برقرار است.

    همچنین اداره کل راهداری گیلان از رانندگان خواست رانندگان بدلیل تاریکی، کاهش دید افقی در شرایط وضعیت جوی بارانی و برفی جاده ها حتیاط لازم را داشته و با سرعت مطمئن حرکت و قوانین راهنمایی و رانندگی را به طور کامل رعایت کنند.


    لینک کوتاه :
    کپی لینک
    نظـر شما
    نظـرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید ...

    برای نمایش نظـرات کلیک کنید
      ۰ نظـر ثبت شده
    تبلیغات تبلیغات
    ویدیوها
    روایت تصویر